دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی

نصر 5

شنبه, ۴ تیر ۱۴۰۱، ۰۵:۵۵ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

🌴مروری بر اهداف و نتایج عملیات نصر پنج

🔹عملیات پیروزمند نصرپنج با هدف آزادسازی تعدادی از روستاهای ایران، تسلط رزمندگان اسلام بر ارتفاعات مشرف به منطقه شهرقلعه دیزه عراق و انسداد راه نفوذ عناصرضد انقلاب به داخل مرزهای ایران اسلامی با استفاده از تاکتیک ویژه جنگ های کوهستانی توسط نیروهای سپاه پاسداران انجام گرفت.

🔹قلعه دیزه شهری درکردستان عراق درشرق اربیل و شمال سلیمانیه واقع شده‌، این شهرهم مرز با شهر سردشت در استان آذربایجان غربی و کردستان ایران که با سردشت از طریق مرز زمینی ۳۵ کیلومتر فاصله دارد.
قلعه دیزه از شمال غرب با شهر رواندوز و دیانا و چومان همسایه‌ است و در شمال شهر کوه های قندیل را بالای سر خود دارد.
بافت جمعیتی قلعه دیزه عراق متشکل ازعشایر و ایل‌های مهمی چون منگور، پژدری، میراودلی و بریاجی وگورکی می باشد. در این شهرمکان دیدنی «جولانان هناروک» باعث شده تا در زمینه گردشگری هم دارای اسم و رسم باشد.

🔹رزمنده ای که درعملیات نصرپنج مجروح شده بود دراین ارتباط می گفت: وقتی از روی ارتفاعات دوپازا درمرز ایران و عراق و از سنگرهای کمین «شهدا و حضرت رقیه س» مشرف برشهر قلعه دیزه در سال 66 به این شهر نظامی می نگریستی بااینکه سکنه آن تخلیه شده بود و نیروهای حزب بعث در آن وجود داشتند اما تمام چراغهای خیابان های شهر به دستور صدام روشن و اگر اشراف اطلاعاتی نداشتی فکر می کردی که در قلعه دیزه زندگی جریان دارد.
🔸سلسله ارتفاعات دوپازا با ارتفاع ۲۷۹۱ مترکه از بلندترین ارتفاعات منطقه محسوب می‌شد، در ۱۳ کیلومتری جنوب سردشت و در نوار مرزی واقع است، این ارتفاعات از شمال به دو ارتفاع اسپیدان و بولفت ؛ از جنوب به ارتفاعات لک‌لک، شهید زین‌الدین، فرفری و کله قندی؛ از شرق به کوه‌های رستم آلیان و کانی رش و از غرب به دشت و شهر قلعه دیزه عراق محدود می‌شود.

🔹به نقل از این رزمنده، صدام با این کار قصد داشت جنگ روحی و روانی میان نیروهای خود و رزمندگان اسلام را با بالا بردن روحیه نیروهای عراقی به نفع خود تمام کند، اما بسیجیان در همین سنگرهای کمین که فقط محل نگهبانی و حراست از مرزهای ایران اسلامی بود و از ساعات ابتدایی شب به این سنگرهای تاریک اما نورانی به خاطر صلوات های خاصه و فراوان خود وارد می شدند و تا پاسی از سحر می ماندند، کاملا از لحاظ اشراف اطلاعاتی به این واقعیت رسیده بودند که در شهر پر چراغ «قلعه دیزه» جز نفرات حزب بعث و نظامیان تا دندان مسلح عراق، مردمی وجود ندارد و رزمندگان با چشمانی بصیر تمام تحرکات عراق را زیر نظر داشتند.

🔸درعملیات نصر5 در حدود 20 کیلومتر از نوار مرزی تحت کنترل رزمندگان اسلام قرار گرفت و استفاده از تاکتیک های ویژه جنگ های کوهستانی توسط یگانهای نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از خصوصیات بارز آن بود.
این عملیات مهم بمنظور پاسخگویی به شرارت‌های عراق در خلیج فارس ، بمباران مناطق کردنشین ، تصرف و تأمین بخشی از ارتفاع مسلط بر قلعه دیزه عراق توسط یگانهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تلاش بسیجی ها و رزمندگان دوران دفاع مقدس صورت گرفت.

🔹درجریان تکمیل این عملیات، یگان های سپاه پاسداران دشمن بعثی را در منطقه مورد حمله قرار داده و ضربات مؤثری به آنها وارد می آورند و سنگرهای آنان را که معروف به «حفره روباه» بود یکی پس از دیگری تسخیرمی کنند. دشمن شکست خورده به طرف مرزهای بین‌المللی عقب‌ می نشیند.
طی این عملیات علاوه بر خارج کردن تعداد 10 روستای ایران از زیر دید و تیر مستقیم عراق، تعداد 19 روستای عراق در زیر دید و تیر رزمندگان اسلام قرار می‌گیرد. با تسلط بر ارتفاعات منطقه، به ویژه بلندی‌های بوجار، راه نفوذ ضد انقلاب به داخل مرزهای ایران اسلامی مسدود می‌شود و با تسخیر ارتفاعات مشرف به شهر قلعه دیزه عراق این شهر در دید کامل رزمندگان قرار می‌گیرد، بطوری که با چشمان غیرمسلح قابل رویت می‌شود.

🌷شهید سرداراحمد کاظمی فرمانده وقت لشکر 8 نجف اشرف، آغاز عملیات نصر5 جهت تصرف ارتفاع فرفری در غرب سردشت را اعلام می کند و پس از گذشت 2 ساعت ارتفاعات کله قندی و فرفری سقوط کرد و رزمندگان مشغول پاکسازی می شوند ولی در یال کله قندی نیروهای عمل کننده با مقاومت و انبوه آتش دشمن مواجه شدند که با تدبیر فرماندهی در روشنی هوا نیروهای عراقی مجبور به ترک منطقه و نیروهای خودی در آنجا مستقر می شوند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۴/۰۴
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی