دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی
آخرین مطالب

عملیات موفق اچ 3

چهارشنبه, ۱۵ فروردين ۱۴۰۳، ۱۰:۴۱ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم 
 

۱۵ فروردین ١٣۶٠ ؛ روزی که ۴٨ فروند جنگنده - بمب افکن بعثی در پایگاه هوایی الولید موسوم به H3 در غربی ترین نقطه عراق (مرز اردن) منهدم شد.

🔹عملیات اچ۳، یکی از عملیات‌های هوایی مهم نیروی هوایی ارتش ایران در جنگ ایران و عراق بود. از این #عملیات به عنوان یکی از پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین عملیات‌های هوایی دنیا که به نام فانتوم‌ها ثبت شده‌است، یاد می‌شود.

🔸طی این عملیات، فانتوم‌های نیروی هوایی ارتش ایران در #تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۶۰ - (۴ آوریل ۱۹۸۱)  پایگاه‌های هوایی اچ-۳ را در عمق ۱۰۰۰ کیلومتری عراق و در غربی‌ترین نقطه عراق، در مرز مشترک عراق و اردن بمباران کردند و آن‌ها را منهدم ساختند.

🔹در این عملیات، به نیروهای ایرانی هیچ خسارتی وارد نشد، اما در مقابل بیش از ۴۸ هواپیمای عراقی که بیشتر آن‌ها بمب‌افکن‌های روسی (میگ-۲۳، سوخو-۲۰، توپولف-۱۶، توپولف-۲۲) بودند از بین رفتند. از این رو، از این عملیات به عنوان یکی از موفق‌ترین عملیات‌های تاریخ جنگ‌های هوایی نام برده می‌شود.
 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۱/۱۵
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی