دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی

اسماعیل اسماعیل مجید

يكشنبه, ۳ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۲۷ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم 
 

دلنوشته برای
               روزهای غریبی

    ... گاهی ذهنم به روزهایی می رود که جنگ به ایام بی رحمش رسیده بود و مرد و نامرد را تفکیک می کرد و صحنه نبرد را عاشورایی. 
همان روزهایی که مردانی در جلو دشمن چنان قد علم کردند که جنگیدن و مقاومت‌شان افسانه رستم و سهراب را به باد فراموشی می سپرد.  
همان یلان دیروز و فراموش شدگان این روزهایمان. 

    در خلوت خود بودم و فضایی لایتناهی و خلسه‌ای شیرین و دلچسب.
 در محله و مسجد قدیمی.
 همان‌جایی که روزهای اعزام دوستان را
پیدا می کردیم و با لباس های ناموزون بسیجی برای اعزام طی مسیر می کردیم‌ و..

   در خیال خود پرسه می زدم که صدای خوش بیسیم‌چی گردان در گوشم نجوا کنان می سرود..

- اسماعیل.. اسماعیل..... مجییید
- اسماعیل.. اسماعیل..... مجیییید

به دنبال صاحب صدا بودم و به هر جهت نظری،
احساسم می‌گفت این صدا، صدایی آشناست
و باز صدایی بلندتر

- اسماعیل اسماعیل مجیییییید به گوشم 
چرا به بچه ها نمی گی نخودها را بفرستن؟
ده تا به جلوووو پنج تا به راست
اسماعیل اسماعیل... مجیییید بگوشم...

صدا را دنبال کردم
به خانه ای رسیدم، 
خانه‌ای از جنس همان خانه‌هایی که در خاطراتمان جا خوش کرده بود
نزدیک رفتم و..
خدایا چه می بینم !! 
او محمد بود! همان بیسیم‌چی حاج مجید  
دست روی گوش گذاشته و....

چقدر پیر شده بود و شکسته
کز کرده، پشت دیواری نشسته و با نگاهی مظلومانه مرا نگاهی کرد و آرام گفت:
     "چرا جوابمو نمی دی محسن؟"

عجب، چه خوب مرا شناخته بود
آخر در جبهه من بیسیم چی حاج اسماعیل بودم و او بیسیم‌چی حاج مجید
اشک از چشمانش جاری شد و گفت 

- تو "کجایی محسن؟
چرا پیامم رو به اسماعیل نمی دی؟
چرا به بچه نمی گی درست نشونه گیری کنن؟ بچه های ما تو محاصره‌ن.
چرا خمپاره اندازا کار نمی کنن؟
الانه که ما رو قیچی کنن
  
   خیلی آرام سرش را پایین انداخت و گفت 

- "بچه ها یکی یکی دارن تلف می شن. چرا به اسماعیل نمیگی کاری کنه؟
چرا هیچکس به گوش نیست؟
اگه حالا اسماعیل کاری نکنه بازم تک می خوریم. تک ایندفعه با قبلیا خیلی فرق داره."

و باز دستش را گوشیِ بیسیم کرد و  فریاد زد 
- "اسماعییییل اسماعییییل، مجییید بگوشم"

با چشمانی بارانی و صدایی لرزان کنارش نشستم  و گفتم، 
- "مجید، اسماعیل بگوشم"😭

 لبخندی برلبانش نشست و ذوق‌زده گفت،" 
- اسماعیییل اسماعیییل منم محمد، بیسیم چی حاج مجید،  
هوای این‌جا تاریکه، 
دوست از دشمن معلوم نیست، بچه‌ها قتل‌ِعام شدن، 
اونا هم که موندن دارن سخت مقاومت می کنن. 

 و دوباره خاموش، سردرگریبان نهاد و چشمانش را به زمین دوخت و آهی کشید و خاموش نشست.

 درب خانه باز شد. 
خانمی لبه چادر به دندان بیرون آمد و گفت 
- "آقا بخدا این دیونه نیست.
این تو جبهه بوده
تو کربلای ۴ ، موجی شده 
 بیسم چی حاج اسماعیل بوده، نمی دونه که حاجی سی و چار ساله شهید شده
خیلی جاها بردیمش خوب نشده 
مدتی تو آسایشگاه بود
دلمون نیومد، 
آوردیمش خونه 
هر روز صبح که می شه از دم طلوع تا سینه غروب، دستش‌و مشت می کنه کنار گوشش، فکر می کنه هنوز بیسم‌چیه"

اشک‌هایم را پنهان کردم و گفتم، 

- "نه خواهرم، موجی منم، این خوب می فهمه و میدونه چی میگه، ره گم کرده ماییم و او در اوج شعور"

دختر محمد هم از درب در آمد و گفت، 
- "سلام آقا تو رو بخدا مواظب بابام باش!
آخه بچه ها و رهگذرا مسخره‌ش می کنن و بهش می خندند.
نمی دونم چطور بگم 
بابام شیر جبهه ها بوده و پابه پای فرمانده ها!"
 حالا هم که موجی شده، رفقاش هم فراموشش کردن.

    با هر کلامش 
     اشک می ریختم و 
               آب می‌شدم و
             در زمین دفن می‌شدم.


برای آنانی که آرامش امروزمان را مدیون آنها هستم.
و تقدیم به بیسم چی‌های شجاعی که نامی در گمنامی‌ها دارند.


بیسیم‌چی سردار شهید
حاج اسماعیل فرجوانی
فریدون (محسن) حسین زاده

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۱۰/۰۳
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی