دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی
آخرین مطالب

نکات کلیدی مهارت در سخنرانی

يكشنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۲، ۰۶:۴۲ ب.ظ

 

بسم الله الرحمن الرحیم 6

نکته کلیدی بهبود مهارت‌ سخنرانی در افراد درون‌گرا و خجالتی

اگر درون‌گرا یا خجالتی هستید، پس احتمالا از ایستادن جلوی مخاطبانی هرچند اندک نیز وحشت دارید. حتی فکر کردن به چنین موقعیتی نیز باعث وحشت و اضطراب شما می‌شود. اما اگر تصمیم گرفته‌اید که در کار خود پیشرفت کنید، مجبورید برای یک یا دوبار هم که شده جلوی مخاطب بایستید و سخنرانی کنید. ۱۰ نکته کلیدی این مقاله به افراد درون‌گرا کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی و زبانی خود را بهبود بخشند.

بر ترس خود غلبه کنید و بر روی فاکتورهای کلیدی که در برقراری یک ارتباط موثر نقش دارند، تمرکز کنید. شاید نتیجه دقیقا همان چیزی نباشد که دیگران انتظار دارند، اما مهم این است که شما تلاش خود را می‌کنید. درست است که شما خجالتی هستید و قرار گرفتن در جمع شما را عصبی می‌کند، اما رعایت‌کردن این چند نکته باعث می‌شود از صحبت کردن لذت ببرید و چیزهایی به دست بیاورید که شاید در موقعیت‌های دیگر امکان تجربه‌ی آنها وجود نداشته باشد.

نکته‌هایی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود به افراد درون‌گرا کمک می‌کند تا با ارتقا سطح مهارت‌های زبانی در کسب‌وکار خود نیز پیشرفت کنند.

حتما بخوانید: درون‌گرای برون‌گرا کیست؟

صاحبان کسب‌وکار در واقع سفیران کار خود نیز هستند و برای موفقیت در کار گاهی لازم است روی سِن بروند و سخنرانی کنند. اگر درون‌گرا هستید، حتی فکر صحبت‌ کردن جلوی جمع نیز باعث می‌شود خود را از بقیه پنهان کنید، ولی چاره‌ی کار چیست؟ در حقیقت، افرادی که در جمع خیلی شیوا، روان و راحت صحبت می‌کنند، افراد خارق‌العاده‌ای نیستند، آنها فقط سخت کار می‌کنند و می‌دانند چگونه درمورد موفقیت‌هایی که تا به حال داشته‌اند صحبت کنند. کاری که شما هم مطمئنا از پس آن برخواهید آمد.

۱۰ نکته‌ای که در ادامه می‌آید به افراد درون‌گرا کمک می‌کند عملکرد بهتری داشته باشند.

۱. اصل اول آمادگی است

زمانی را برای آماده‌ کردن متن سخنرانی بگذارید و با استفاده از داستان، مثال و استفاده از دیگر روش‌ها مثل عکس و پاورپوینت، فضای دلنشینی را برای مخاطبان فراهم کنید. می‌توانید از تجربه‌ی سخنرانان بزرگ و یا تماشای فیلم سخنرانی آنها نیز استفاده کنید. حتی اگر لازم است متن سخنرانی آنها را ببینید تا با نحوه‌ی اجرای آنها آشنا شوید. بعد از آماده‌کردن متن سخنرانی وقت آن رسیده است که با صدای بلند آن را بخوانید؛ این کار را تا تسلط کامل بر متن ادامه دهید.

۲. بر نکات مثبت تاکید کنید

به عنوان یک سخنران نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید. سعی نکنید خود را عوض کنید یا کسی بشوید که نیستید. بر روی مواردی تمرکز کنید که معمولا در انجام آنها موفق‌تر هستید، اگر فرد شوخ‌طبعی هستید یا خوب قصه تعریف می‌کنید یا معمولا در طبقه‌بندی کردن مطالب و توضیح ایده‌های پیچیده موفق عمل می‌کنید، همان کار را انجام دهید.

۳. بر روی مخاطب سرمایه‌گذاری کنید

به این فکر کنید که مخاطب دوست دارد چه چیزی بشنود. دوست دارد کدام مشکلش حل شود؟ چه انتظاری از گوینده دارد؟ پس همان چیزی را ارائه دهید که مخاطب می‌خواهد و نیاز دارد. مخاطب شما باید دلیلی برای گوش‌دادن داشته باشد. نکاتی را در ابتدای سخنرانی مطرح کنید که احتمال می‌دهید، برای مخاطب جذاب است. این شیوه به مخاطب می‌فهماند که چرا باید به این سخنرانی گوش بدهد و قرار است با گوش‌دادن چه اطلاعاتی را به دست بیاورد.

۴. با شخصیت خود روی سِن ارتباط برقرار کنید

 

افراد با اعتماد به‌ نفس بالا در مواقع بحرانی بر احساسات خود کنترل دارند و به عقل‌شان رجوع می‌کنند. همین توانایی کنترل احساسات است که موجب می‌شود این افراد، تنها گروهی باشند که معمولا دچار حملات اضطرابی و ترس ناگهانی نمی‌شوند یا اگر هم پریشان و وحشت‌زده شوند، جزو آخرین افرادی هستند که آستانه‌ی تحمل‌شان شکسته می‌شود، چرا که افراد با اعتماد به‌ نفس به جای اینکه تسلیم بحران شوند، سعی می‌کنند خودشان را با اتخاذ اقدامات قاطع از مهلکه بیرون بکشند. این افراد طوری رفتار می‌کنند که گویی پیشتر نیز چنین بحرانی را از سر گذرانده‌اند و اکنون اولین بارشان نیست. افرادی که اعتماد به‌ نفس بالایی دارند، برای اینکه بتوانند موقعیت را به نحو احسن مدیریت کنند از خودشان می‌پرسند: «آدمای با اعتماد به‌ نفس چطوری با چنین بحرانی مواجه می‌شن؟» در نتیجه، خونسرد، آرام و حواس‌جمع باقی می‌مانند.

 

 

۲. با اقتدار صحبت می‌کنند

این اقتدار از دانش و تجربه ناشی می‌شود و همان‌طور که می‌دانید، دانش یکی از ستون‌های اعتماد به‌ نفس است. افراد با اعتماد به نفس بالا به خوبی آگاه هستند که چه چیزی را می‌دانند و چه چیزی را نمی‌دانند. این افراد دقیقا به همین دلیل، بدون تردید و با اطمینان وارد بحث می‌شوند و خاطرجمع هستند. این خاطرجمعی باعث می‌شود از همان لحظه‌ای که شروع به صحبت می‌کنند، صدایشان محکم به نظر برسد. مطالعات نشان داده است محکم و جذاب صحبت کردن از جمله مهم‌ترین عواملی است که کمک می‌کند به چشم دیگران یک فرد مقتدر دیده شوید.

۳. به آسانی رنجیده‌خاطر نمی‌شوند

افراد با اعتماد به‌ نفس بالا خیلی زود رنجیده‌خاطر نمی‌شوند، چرا که ارزش خودشان را می‌دانند و به خوبی درک کرده‌اند این فقط خودشان هستند که تعیین می‌کنند چه شخصیتی باشند. این افراد به توهین‌ها و سخنانی که با خودانگاره‌شان هم‌خوانی ندارند، اعتنا نمی‌کنند. افراد با اعتماد به‌ نفس معتقدند اگر در چنین مواقعی حالت تدافعی به خودشان بگیرند، ذخایر ذهنی‌شان بدون هیچ فایده‌ای تحلیل خواهد رفت. افراد با اعتماد به‌ نفس معتقدند: «یه لبخند زیبا رو تباه کنم واسه چی؟»

۴. از موفقیت دیگران نمی‌هراسند

افراد با اعتماد به‌ نفس بالا از پیشرفت دیگران دلگیر نمی‌شوند، چرا که از جایگاه خود در زندگی آگاه هستند و از مشاهده‌ی موفقیت دیگران نمی‌هراسند. این افراد هرگز برای اینکه خودشان را ثابت کنند، فرصت پیشرف

 

این مسئله بستگی دارند که چه نوع استرسی داریم، چقدر برای رویارویی با آن آماده هستیم و چه دیدگاهی درمورد آن داریم. در این مقاله با استرس مثبت و منفی (یا استرس خوب و استرس بد) و ویژگی‌های آنها آشنا می‌شویم و راهکارهای مدیریت استرس را نیز بیان می‌کنیم.

راهنمای مطالعه نمایش

حتما بخوانید:

•  آشنایی با انواع استرس که می‌تواند برای شما زیان‌آور باشد

•  وقتی واقعا استرس داریم چگونه بخوابیم؟

•  افراد موفق چطور استرس خود را مهار می‌کنند؟

 

بیشتر مردم استرس را خطرناک و کشنده می‌دانند، ولی استرس صرفا واکنش طبیعی ما نسبت به رویدادهایی است که آنها را تهدیدآمیز یا خطرناک می‌پنداریم. وقتی احساس خطر (فیزیکی، ذهنی یا عاطفی) می‌کنید، طی فرایندی سریع و خودکار که به آن پاسخ «جنگ یا گریز» یا «پاسخ استرس» گفته می‌شود، واکنش‌های دفاعی شما به اوج خود می‌رسند. در واقع پاسخ استرس، مجموعه واکنش‌هایی هستند که بدن برای حفاظت از خود آنها را به‌کار می‌گیرد.

زمانی که به‌درستی کار می‌کنید، پاسخ استرس به شما کمک می‌کند متمرکز، پُرانرژی و هُشیار بمانید. در شرایط اضطراری نیز استرس می‌تواند زندگی شما یا دیگران را نجات بدهد، مثلا به شما انرژی بیشتری می‌دهد تا بتوانید اتومبیل را از روی بدن فرزندتان بلند کنید یا موجب می‌شود که محکم روی ترمز فشار بدهید تا از بروز تصادف جلوگیری کنید.

پاسخ استرس به شما کمک می‌کند برای رویارویی با چالش‌ها، آمادگی بیشتری پیدا کنید. برای نمونه استرس موجب می‌شود که در طول سخنرانی در محل کار هشیار بمانید، تمرکز شما را در مواقع ضروری افزایش می‌دهد یا موجب می‌شود که شب قبل از امتحان، به‌جای بیرون رفتن با دوستان‌تان، در خانه بمانید و درس بخوانید. ولی اگر استرس از حد مشخصی فراتر برود، دیگر مفید نخواهد بود و به سلامتی، خلق‌و‌خو، بهره وری، روابط و کیفیت زندگی شما آسیب می‌زند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۳/۲۱
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی