امام زمان عج 881
بسم الله الرحمن الرحیم
آیا در زمان امام مهدی علیه السلام ارتباط با کرات آسمانى برقرار خواهد شد و دانش فضائى مورد استفاده قرار مى گیرد؟
✅چنان که مى دانید بشر پس از چندین هزار سال سعى و کوشش در راه تجربه و شناخت طبیعت جهان و پس از قرنها آزمایش و تفکّر و عمل و تحمّل مشقّت و رنج و تعب و قربانى دادن و صرف هزینه هاى سنگین و تربیت هزاران دانشمند و متفکّر و آزمایش گر در طول قرون و اعصار و در علوم و فنون مختلف نتایج و حاصل کشش و کوششها و تلاش هاى خویش را به انسان هاى بعد از خود و آیندگان سپردند و رفتند.
✅فراموش نشود در این راستا، به خصوص طبیعى دانها و شیمى دانها و ستاره شناسان و صاحبان رصدخانهها و در نهایت صدها دانشمندان مسلمان و غیر مسلمان؛ امثال خواجه نصیرالدین طوسى و زکریّاى رازىها در کشف راز و رمز جهان خلقت، زحمت کشیده و فتح الباب نموده و چکیده پیگیرى هاى طاقت فرساى خود را به نسل هاى بعد تحویل دادند و به جهان باقى شتافتند.
✅اکنون چند سالى بیش نیست که انسان مسأله سفر به فضا و نقل و انتقال هاى کیهانى و آسمانى، آن هم به صورت ابتدایى و بسیار محدود را آغاز نموده و رسیدن به آن را از اهداف خود قرار داده اند.
✅پیش از این، سخنى از سفر انسان به آسمانها و عملى ساختن آن در جوامع بشرى مطرح نبود، بلکه سفر به آسمان و گذر از ضخامت آنها را موجب (خرق والتیام) و شکافته شدن و به هم ریختن نظام آفرینش و در نهایت محال و کفر مى دانستند.
✅چون اطلاعات کیهان شناسى آن روز در محور هیأت (پوست پیازى) بطلمیوس دور مى زد که گالیله و امثال او را بالاى چوبه دار برد و یا در آتش سوزاند و تبدیل به خاکسترشان کرد.
✅در اصل آنان فضا و کیهان را چیزى قابل مسافرت نمى دانستند، آن هم در مراکز تمدن آن روز نه جاهایى مانند شبه «جزیرة العرب».
✅در چنین جوّى و با معلومات ابتدایى و یا حتى نبودن کمترین دانشى در آن روزها، ناگهان مسأله سفر به آسمانها و ابزار و وسایل و اسباب آن مسافرتها و رفتن به کرات دیگر به سادگى و صراحت از حلقوم مبارک شخصیّت آسمانى و شماره یک جهان آفرینش، حضرت محمّد بن عبداللَّه صلى الله علیه و آله مطرح و با عبارت رساى «اى گروه جن و انس! اگر مى توانید از مرزهاى آسمان هاو زمین بگذرید، پس بگذرید ولى هرگز نمى توانید، مگر با تسلّط کامل و (نیروى فوق العاده) »امکان مسافرت به آسمانها و مجوّز سفر فضایى را صادر و اعلان نمود و همه معادلات آن زمان را به هم ریخت و افکار آگاه را به مسایل بنیادین و زیر بناهاى اساسى متوجّه ساخت.
✅بنازم به این دین و صاحب این آیین که پس از گذشت بیش از هزار و چهارصد سال از این اعلان هنوز بشریّت مى خواهد به پلّه نخست بیش از میلیاردها پله هاى آن قدم بگذارد.
✅به چند سخن از گفتارهاى خارق العاده و اعجاز برانگیز با بررسى آگاهانه در مورد موضوع سؤال و عصر «قائم آل محمّد علیهم السلام» توجّه نمایید.
⭕️۱- شکافنده علوم امام باقر علیه السلام فرمود: مهدى علیه السلام بر مرکب هاى پر صدایى که آتش و نور در آنها تعبیه شده است سوار مى شود و به آسمانها همه آسمانها سفر مى نماید.
⭕️۲- در روایتى از روایات معراجیّه خطاب به پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: اى محمّد! من به دست آخرین وصىّ تو زمین را از وجود دشمنان خود پاک خواهم ساخت و حکومت شرق و غرب عالم را به او خواهم داد و البته بادها را مسخّر او خواهم نمود، ابرهاى (تندر آگین) سخت را به او ذلیل (و رام) خواهم ساخت و حتماً او را به اسباب بالا مى برم و با لشکر خود او را نصرت و با فرشته هایم او را مدد (ویارى) خواهم کرد. »...
✅سخن از آسمانها و به صورت جمع است، نه آسمان اوّل و یا کوچک ترین خانواده (منظومه شمسى) و یکى دو تا از اعضاى آن خانواده ماه و مرّیخ و زهره.
در هر دو روایت سخن از ابر سختى که رعد و برق و صاعقه دارد به آسمانها خواهد رفت و... به میان آمده است؛
✅بسیار مناسب است که این تعبیر کنایه از مرکبى باشد از نوع مرکب هاى فضا پیماى جدید، یا مرکبى سریع تر و مهم تر و پیشرفته تر که بعدها ساخته خواهد شد و یا خود امام دستور ساخت آن را صادر خواهد نمود.
✅اگر هم ابر طبیعى منظور باشد، اهمیّت خارق العاده بودن آن را روشن مى کند و تعبیر به «اسباب السّموات» نیز که در هر دو روایت آمده است، شایسته دقّت بسیار است؛ زیرا این تعبیر صرفاً در مورد سفر به آسمان به کار مى رود چنان که در قرآن کریم در این سوره ها: حج آیه ۱۵، و ص آیه ۱۰ و غافر آیه ۳۷- ۳۶ آمده است.
✅ناگفته نماند ابراز این گونه مطالب علمى مدرن و فوق مدرن در آن روزگاران که جز عبادت به هیکل هاى سنگى و چوبى و اعدام دختران و خوردن سوسمار و دهها فجایع دیگر محصولى نداشت، ممکن نبود مگر با علم به غیب و اطّلاع از واقعیت بزرگ عالم هستى و کشف فرمول هاى مرموز و ناشناخته جهان آفرینش و این حاصل نمى شود، مگر با اتّصال به منبع وحى و گرفتن سخن از آن مرکز بى نهایت.
⭕️۳- امام سجاد و امام باقر علیهما السلام فرمودند: «آگاه باش همانا ذوالقرنین را میان دو گونه ابر (سخت و آرام) مخیّر ساختند، آرام را برگزید و سخت (سرکش را) براى صاحب شما ذخیره کردند. «راوى» گفت: سخت چیست؟ فرمود: ابرى که در آن رعد و برق و صاعقه صاحب شما سوار مى شود و به هفت آسمان و هفت زمین پنج آباد و دو ویران سفر کند. » شاید در آن زمان دو قارّه از زمین در اثر جنگ یا حوادث و عوامل دیگر ویران خواهد شد. » یا عوامل دیگر که فعلًا از آن بى خبریم.
⭕️۴- سهل بن زیاد ابى یحیى گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: «همانا خداوند ذوالقرنین را میان دو ابر آرام و سرکش مخیّر ساخت و او آرام را اختیار کرد در حالى که رعد و برق در آن نبود و اگر سرکش را اختیار مى کرد، به او داده نمى شد؛ چون آن ابر براى «قائم علیه السلام» ذخیره شده است. »
✅به یقین در این روایات منظور از ابر، ابرهاى معمولى نیست که بتوان با آن سفر فضایى کرد؛ چون آنها در داخل جوّ و نزدیک زمین در حرکتند و با زمین فاصله ناچیز دارند و نمى توانند از آن بالاتر بروند، بلکه به اندازه فهم انسان هاى آن روز، اشاراتى به وسایل فوق العاده و سریع السیرى نموده اند که در آسمانها به صورت توده اى ابر فشرده که غرّشى همانند رعد و قدرت و شدّتى هم چون صاعقه و برق داشته باشد و به هنگام حرکت، دل آسمان هارا با نیروى فوق العاده خود بشکافد و هم چنان به پیش رود که به هر نقطه از تمامى آسمان هاى هفتگانه بخواهد، بتواند برسد و آن را تسخیر نماید، همان گونه که تمامى کره زمین را تسخیر خواهد کرد؛ وسایل فوق العاده مدرنى است که دانش هاى گوناگون امروز، حتى خوابش را ندیده و به مغزش خطور نمی کند.