دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی
آخرین مطالب

فن بیان در روایتگری 41

دوشنبه, ۱۵ خرداد ۱۴۰۲، ۰۸:۵۳ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم 2

چه نکاتی متن سخنرانی شما را به‌یادماندنی می‌کنند؟

احتمالا شما هم در همایش‌هایی شرکت کرده‌اید که چند سخنران دارند؛ برخی از آنها مخاطبان را جذب می‌کنند و سخنانشان تا مدت‌ها در ذهن آنها باقی می‌ماند و برخی دیگر هیچ جذابیتی برای مخاطب ندارند و بسیاری از شنوندگان کاملا خواب‌آلود به حرف‌هایشان گوش می‌دهند یا به چیزهای دیگری فکر می‌‌کنند. بخشی از این تمایز میان سخنرانان به متن آنها بر می‌گردد. با رعایت نکاتی که در ادامه بیان می‌کنیم، می‌توانید متنی بنویسید که شما را در گروه سخنرانان جذاب قرار بدهد.

۱. قدرتمند شروع کنید

حقایق و آمار جذاب ارائه دهید یا حتی داستان‌ بگویید. شروع سخنرانی با پرسش هم می‌تواند ذهن مخاطب را با سخنان شما درگیر کند. اهمیتی ندارد متن شروع سخنرانی در جلسات اداری را می‌نویسید یا متن سخنرانی در همایش را؛ در هر صورت شروع قدرتمند سخنرانی اهمیت دارد، زیرا با شروع سخنرانی کاربر تصمیم می‌گیرد به بقیه حرف‌های شما هم گوش بدهد یا برود سراغ اینستاگرامش.

۲. با مخاطبان ارتباط برقرار کنید

به یاد داشته باشید مخاطبان نیامده‌اند که از روی مقاله‌ای علمی برایشان بخوانید، پس در متن خود از تشبیه، استعاره، شعر و نقل‌قول استفاده کنید تا مطالب در ذهن مخاطبان تثبیت شوند.

داستان‌سرایی یکی از بهترین راه‌های برقراری ارتباط با مخاطب است. داستان‌های واقعی، به‌خصوص آنچه برای خودتان اتفاق افتاده، همیشه جذاب هستند و می‌توانند بیشترین تأثیر را روی مخاطب بگذارند. حتی ممکن است شنوندگان بعد از مدتی اصل صحبت شما را به خاطر نداشته باشند، اما با مرور داستانی که تعریف کرده بودید به یاد بیاورند درباره چه صحبت می‌کردید.

سرگذشت‌ها می‌توانند سرنوشت‌ها را تغییر بدهند.

۳. هنگام سخنرانی انسجام متن را حفظ کنید

برای سازماندهی سخنرانی، باید مشخص کنید متن سخنرانی از کجا شروع می‌شود، چه مسیری را طی می‌کند و در نهایت به چه مقصدی خواهد رسید. در غیر این صورت، سخنرانی بی‌‌نظمی خواهید داشت که پر از اطلاعات حاشیه‌ای است و مطالب مهم در میان آنها گم می‌شود. در این صورت، احتمالا شنوندگان بعد از خروج از سالن هرآنچه را گفته‌اید فراموش می‌کنند.

۴. اطلاعات مهم را چند بار تکرار کنید

برای قسمت‌های مهم سخنرانی خود کلیدواژه یا عبارت کلیدی در نظر بگیرید و در طول ارائه این مفهوم کلیدی را تکرار کنید تا در ذهن مخاطب تثبیت شود.

۵. درست جمع بندی کنید

مخاطبان همیشه چیزی را بیشتر به خاطر می‌آورند که آخر سخنرانی‌های تأثیرگذار گفته می‌شوند. جوری جمع‌بندی کنید که هرآنچه مخاطب باید به خاطر بسپارد دوباره تکرار شود. برخی از سخنرانان صحبت‌هایشان را با شعری مرتبط با بحث تمام می‌کنند یا متنی را می‌خوانند که از قبل آماده کرده‌اند.

بعد از پایان سخنرانی، باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که ناگهان ناپدید نشوید! بعد از اتمام، زمانی را به تعامل با شنوندگان اختصاص بدهید. این زمان می‌تواند به پرسش و پاسخ اختصاص داده شود یا زمانی باشد که از سالن همایش به پارکینگ می‌روید و در مسیر با مخاطبان صحبت می‌کنید یا با آنها عکس می‌گیرید.

کلام آخر    

سخنرانی برای اولین بار خیلی سخت است، اما برای کسی که تجربه کسب کرده و در این کار حرفه‌ای شده، به‌سادگی آب‌خوردن است. برای نوشتن متن سخنرانی به سخنرانی‌های حرفه‌ای گوش کنید و به تمام جزئیاتی که سخنران بیان می‌کند، توجه داشته باشید. با تماشای این سخنرانی‌ها نه‌تنها یاد می‌گیرید چطور یک متن جذاب بنویسید، بلکه با شیوه ارائه هم آشنا خواهید شد

برای اغلب ما سخنرانی کردن در جمع شاید کار راحتی نباشد. حتی گاهی صحبت در مکان‌های عمومی می‌تواند واقعا اعصاب‌خردکن و دشوار باشد. یکی از راه‌هایی که کمک‌تان می‌کند راحت‌تر و با استرس کمتری سخنرانی کنید این است که سعی کنید سبک خودتان را بسازید. کمی اشتیاق، ارائه‌ی اطلاعات منحصربه‌فرد و البته مقداری شوخ‌طبعی حتما در ارائه‌ی یک سخنرانی بهتر کمک‌تان خواهد کرد. نکته‌های کوچکی وجود دارند که می‌توانند به آرامش شما پیش از سخنرانی کمک کنند و شما را برای ارائه‌ای بهتر آماده کنند. با «چطور» همراه باشید تا ۲۰ فن سخنرانی کارآمد را با هم یاد بگیریم.

6- تمرین کنید

بهتر است سخنرانی‌تان را چندین بار تمرین کنید. برای آنهایی که برنامه‌ی کاری فشرده‌ای دارند، شاید پیداکردن وقت آزاد برای تمرین کمی سخت باشد، اما اگر می‌خواهید یک سخنرانی جذاب ارائه دهید، انجام این کار ضروری است. من در بین همکارانم به این مشهورم که شب پیش از سخنرانی‌های مهم، تا دیروقت سر کار می‌مانم و چندباره و چندباره تمرین می‌کنم. اگر شما واقعا دل‌تان می‌خواهد عالی به‌‌نظر برسید، بهتر است به‌جای بداهه‌گویی از متن نوشته‌شده استفاده کنید. اگر درحین سخنرانی عصبی و دستپاچه شوید، دست‌خط شما بهترین کمک‌حال‌تان خواهد بود.

سعی کنید در مکان برگزاری سخنرانی‌تان تمرین کنید. بعضی از متخصصان فنون بازیگری پیشنهاد می‌دهند که متن‌تان را در وضعیت‌‌های مختلف تمرین کنید،

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۳/۱۵
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی