دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی
آخرین مطالب

پل بعثت

يكشنبه, ۷ خرداد ۱۴۰۲، ۰۶:۵۰ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم 

عبور از فاو 🌊

 

🔵 ساخت پل بر روی رود خروشان اروند💦💦شاهکار مهندسی در دوران جنگ تحمیلی توسط جهاد سازندگی- عملیات والفجر هشت


وقتی افسر کارکشته خارجی حیرت زده می شود‼️

#بخوانید 👇👇


⏳ سال 68 بود که با نیروهای یونیماگ یا همان نیروهای سازمان ملل که برای نظارت بر آتش بس بین ایران🇮🇷 و عراق🇸🇾 آمده بودند به عنوان نماینده قرارگاه کربلا رفتم.

 محل پل بعثت در نزدیکی نهر قمیجه در اروند کنار بود. به سر پل که رسیدیم دیدم سرهنگ👮 استرالیایی با تحیر و تعجب 🤔سری تکان داد و به پل خیره خیره نگاه می کرد.
از مترجم خواستم دلیل سرتکان دادنش را بپرسد. مترجم هم سوال کرد.

سرهنگ استرالیایی نگاهی خریدارانه به بنده کرد و گفت:"شماچه کردیدکه جهان را متحیر و انگشت به دهان کردید؟" گفتم چطور مگه؟؟

گفت: بنده مدرس دانشگاه نظامی هستم.  ما در مبحث عبور از رودخانه داریم که اگر یگانی بخواهد برای عملیات از رودخانه ای آرام (مثلا مانند رودخانه مارون) عبور کند باید 4 پل بزند تا عملیاتی موفق داشته باشد و اگر دشمن یکی از این پل ها را بزنند ممکن است عملیات موفقیت آمیز باشد. اما درصد موفقیت را بشدت کاهش میدهد. وقتی من این را برای دانشجویانم گفتم دانشجویی با احترام بلند شد و گفت:
استاد اگر این مبحث درست باشد پس چطور ایران بدون زدن حتی یک پل بر روی اروند فاو را فتح کرد، آنهم در زمان سرمای شدید،
طوفانی بودن اروند،
بارندگی شدید،
هوشیاری دشمن.
موانع بسیار،
عمق زیاد آب.
سرعت نزدیک به 100کیلومتر در ساعت آب، 
عرض حدود یک کیلومتری آب و......

سپس آرام سر جایش نشست و همه چشمشان و گوششان به دهان من بود.
بنده هم ثانیه های زیادی را با خود کلنجار 🤔 رفتم و آخر سر گفتم 

میدانید دلیل فتح فاو چه بود؟؟؟
ایران پلی را بر روی اروند زده بود که شب میامد روی آب و روز می رفت زیر آب!!!😇😂
بعد دیدم سکوتی کلاس را فرا گرفت همه باتعجب به این استدلال مضحک من خنده اشان گرفته بود. اما به احترام من سکوتی معنادار کردند و حتی خودم از این پاسخم شرمنده شده بودم، اما جوابی نداشتم بدهم.


بنده به آن سرهنگ گفتم:
تنها اراده و ایمان آن بچه ها این فتح را نصیب ایران کرد و چون موسی از نیل عبور کردند. 
این استدلال برای خودم که بچه ها و ایمان و اراده و ایثارشان را دیده بودم قابل قبول بود امامعلوم بود سرهنگ استرالیایی هنوز در فکر بود که بچه های ما چگونه چنین حماسه ای را خلق کرده اند.

درود بر خالقین این حماسه و شهیدان این عملیات غرورآفرین و ماندگار.
              
 نقل از: بیک زاده - جمعی گردان کربلا (خوزستان

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۳/۰۷
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی