راه های موفقیت در بیان
بسم الله الرحمن الرحیم
۱۲ الزام نفوذ کلام در دیگران
۱) فرد اثر گذار باید اعتبار فردی داشته باشد. اعتبار، ترغیب دیگران را تسهیل کند یعنی مورد اعتماد باشد
۲) شباهت، شباهت بین دو طرف رابطه، شباهت انتقال دهنده با مخاطب، فرایند نفوذ را تسریع می کند همدیگر را درک کنند
۳) کیفیت استدلال بسیار مهم است، یعنی هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف موضوع را منتقل کنیم مطلب مورد نظر قابل درک باشد
۴) از دو عنصر استدلال و احساس توأمان استفاده کنیم هم جنبه احساسی داشته باشد و هم قدرت استلال و منطقی باشد
۵) فصاحت و نفوذ کلام و زیبایی سخن بهترین وسیله برای قانع کردن است هم خوب گفته شود و هم از کلامات خوب استفاده شده باشد
۶) ایدهای که میخواهیم به دیگران منتقل کنیم نباید به گونهای مطرح شود که مخاطب احساس کند تفاوت بسیار زیادی با وضع موجود خود دارد ایده هم تغییر در افکار داشته باشد تا تغییر در رفتار رو به بهتر شدن را احساس کرد
۷) انتخاب زمان و مکان و موقعیت مناسب برای گفتگو و انتقال موضوع خیلی مهم است مطلبی که در نظر داریم بگویم مکان ان زمان ان و حالی که در ان هستیم در نتیجه تاثیر ان اثر داشته باشد
۸) بیان عمیق و جدی و همراه با انرژی بالا در انتقال موضوع سه عنصر مهم در انتقال و تاثیر پیام هستند
۹) به صورت رسمی و علنی اعلام نکنید که میخواهید عقیده یا رفتار مخاطب را تغییر دهید کاملا در حالتدوستانه باید باشد
۱۰) استفاده از تریبون های متعدد و بیان موضوع به صورت مکرر، اما به شکل ساده و همراه با مثال و استعاره یعنی تکرار نا مکرر
۱۱) متناسب با تیپ شخصیتی مخاطبان، برای برون گراها خیلی وارد اطلاعات جزئی و تفصیلی نشوید اما برای درونگراها اطلاعات دقیق، عمیق و تفصیلی به همراه اعداد و ارقام مهم است
۱۲) انتقال این باور که تغییر کردن یا قبول ایده و موضوع شما ضرورت دارد و در صورت عدم پذیرش مخاطبان با چه مخاطرات جدی مواجه خواهند شد