دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی
آخرین مطالب

کربلای 5 ؟؟

جمعه, ۳۰ دی ۱۴۰۱، ۰۹:۵۴ ق.ظ

 بسم الله الرحمن الرحیم 

نمی‌توان جعبه سیاه جنگ را باز کرد

گاهی یک دیوانه سنگی در چاه می‌اندازد و 100 عاقل نمی‌توانند آن را  دربیاورند. ما با چنین مشکلی مواجه هستیم حالا بگذریم از اینکه کسی که سنگ را در چاه می‌اندازد دیوانه نیست، شیطان است و از روی آگاهی هم این کار را می‌کند.
بعد تازه همه ما هم بسیج می‌شویم که جواب سوالات را بدهیم. زمانی همه جمع می‌شوند که بگویند چرا جنگ بعد از خرمشهر ادامه پیدا کرد؟ زمانی همه بسیج می‌شویم که چرا کربلای 4 شکست خورد ولی سراغ نکات مثبت جنگ نمی‌رویم و سعی نمی‌کنیم دفاع مقدس را از این زاویه برای مخاطب توضیح دهیم که جنگ یک پکیج کامل صفر تا صد است. 

در این پکیج کربلای 4 هست، والفجر مقدماتی وجود دارد، والفجر 1 و بیت المقدس و فتح المبین هم هست.
دفاع مقدس حادثه بزرگی است که در دنیا بی‌نظیر است، هرچند معضلات و مشکلات خاص خود را هم دارد و نمی‌شود هر معضلی را تنها با یک سؤال و یک جواب کلاسیک و دو خطی حل کرد. 
بسیاری اوقات نمی‌توانیم جعبه سیاه جنگ را باز کنیم.
 خاطرات فرماندهان به صورت کامل و بدون سانسور در حال ضبط است.
* درست است که برخی حقایق جنگ را نمی‌توان گفت، اما به هرحال اینها تاریخ است و نمی‌شود تاریخ ثبت نشود.
درست است. برای همین امروز تقریبا 80-90 درصد کار تاریخ شفاهی فرماندهان ما در حال انجام است.
* بدون هیچ فیلتری؟

بله فیلتر نشده. هر چه که هست، گفته می‌شود. تاریخ شفاهی در شرایط طبقه‌بندی شده در حال انجام است. اما اتفاقاتی در جنگ ما افتاده که نمی‌توان تا 40-50 سال آینده لااقل آنها را بازگو کرد.
در حال حاضر تمام مسائل جنگ از ریز و درشت آن، از اختلاف بین سپاه و ارتش گرفته تا خطاهای احتمالی و... در حال جمع‌آوری است. صادقانه هم گفته و با دوربین ضبط می‌شود .
اما در حال حاضر شرایط بازگویی برخی از مسائل و موضوعات نیست. حضرت امام (ره) هم یکسری مسائل را در زمان حیات خود بیان نکردند و 20 سال بعد تازه برخی مسائل افشا شد.
گاهی ممکن است مخاطب و جامعه ظرفیت بازگویی برخی موضوعات را نداشته باشد. 
نه اینکه ما دلمان نخواهد آن را بازگو کنیم. همه حرف ما این است که تمام حوادث جنگ بدون عدول از کوچکترین مسئله باید ثبت و ضبط شود. اصلا ما به این کار اصرار داریم اما چقدر امروز بنا به شرایط و اقتضائات قابل انجام است؟
شما ببینید، یکی از کانون‌های اصلی علم در کشور، دانشگاه‌ها هستند اما دانشجویان ما چقدر در خصوص مسائل جنگ اطلاعات دارند و کارشناسانه به قضیه نگاه می‌کنند؟ حال باید در این وضعیت جعبه سیاه جنگ را هم باز کرد؟

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۱۰/۳۰
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی