دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی

سعید گلابخش 1

جمعه, ۴ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۱۹ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم
سعید گلاب بخش, “معروف به محسن چریک”   
                                                                       قسمت چهارم
 برای شناخت بیشتر شهید سعید گلاب‌بخش با یکی از همرزمانش به نام سردار فرج الله مرادیان همکلام شدیم؛
‌چه خاطره‌ای از محسن چریک در ذهن شما ماندگار شده است؟
همان طور که گفتم وقتی که جنگ شروع شد، من در بیمارستان بستری بودم. مرخص که شدم هنوز دوران نقاهت را به پایان نرسانده بودم که شنیدم محسن چریک در خط سرپل ذهاب است.
خودم را به آنجا رساندم و در پادگان ابوذر ملاقاتش کردم. محسن با دیدن وضعیت مجروحیتم با ماندن من به شدت مخالفت کرد و وقتی اصرارم برای ماندن را دید، حرفی زد که پس از گذشت سال‌ها هنوز توی گوشم می‌پیچد.

او گفت: «جنگ با عراق برای ما یک رزم آموزشی است. نبرد اصلی ما با صهیونیست‌ها و استکبار جهانی است.
هنوز وقت برای جنگیدن تو باقی مانده است» ببینید! در آن زمان که تنها چند روز از شروع جنگ می‌گذشت، این فرمانده بی‌بدیل با بینش و تفکر بالایی که داشت، افق نبرد و رویارویی واقعی جبهه استضعاف و استکبار را به خوبی درک کرده بود و تنها به ظواهر امر که حمله ارتش بعث و شروع جنگ تحمیلی بود نگاه نمی‌کرد.
از بینش بالای نظامی شهید سعید گلاب‌‌بخش خیلی شنیده‌ایم، اگر می‌شود نمونه‌ای از آن را بیان کنیدشاید بتوان گفت شهید گلاب‌بخش اولین نفری بود که طرح بازپس‌گیری قله بازی دراز را داده بود. هر کدام از طرفین که این قله را در اختیار داشت می‌توانست به کل منطقه غرب تسلط داشته باشد.
محسن چریک برای جامه عمل پوشاندن به این طرح قدم‌های عملی برداشته بود که عملیات آزادسازی تپه‌های افشارآباد درست در زیر پای بلندی‌های بازی دراز اولین قدم‌ در جهت نیل به این هدف بود که در همین عملیات آزادسازی افشار‌آباد به شهادت رسید.
‌از نحوه شهادتش چطور اطلاع پیدا کردید؟
من پس از اینکه با حرف برادر محسن به تهران برگشتم و درمانم را تکمیل کردم، اولین روزهای آبان ماه ۱۳۵۹ دوباره به سرپل برگشتم. شاید تنها ساعاتی از حضورم در منطقه می‌گذشت که شنیدم محسن چریک به شهادت رسیده است.
این خبر در آن زمان برای ما قابل باور نبود. هنوز هم وقتی که به یاد آن روز می‌افتم، غم و اندوه وجودم را می‌گیرد، محسن چریک کسی نبود که فقدانش به این راحتی‌ها قابل جبران باشد. اما با وجود آن همه خدمات صادقانه و رزم و جهاد و زحمت‌هایی که کشید، سعید گلاب بخش از مظلوم‌ترین و گمنام‌ترین فرماندهان جنگ است.
‌علت این مظلومیت و گمنامی در چیست؟
آن موقع‌ها شنیده بودم که محسن چریک به دلیل روحیه خاصی که داشت زیر بار برخی از حرف‌ها نمی‌رفت و مشکلاتی با برخی از افراد داشت. همان زمان هم دچار مهجوریت‌هایی بود و مظلوم واقع می‌شد.
اما کسی نبود که این اختلافات سلیقه بتواند از میدان به درش بکند و به‌اصطلاح میدان را خالی یا قهر کند. او تا آخر برای اعتلای کشور اسلامی‌مان ایستاد و مردانه جنگید و به شهادت رسید. اما نام و یاد این مرد و فرمانده بزرگ هیچ‌گاه به اندازه زحماتی که کشید و خدماتی که انجام داد در جامعه و در نسل‌های بعدی نپیچید که این وظیفه شما رسانه‌ای‌هاست تا گنجینه‌هایی چون شهید سعید گلاب‌بخش‌ها را آن‌طور که شایسته است به نسل‌های جوان‌تر بشناسانید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۹/۰۴
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی