دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی

عملیات غدیر

يكشنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۱، ۰۲:۵۶ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 "عملیات غدیر"

💠 آخرین عملیات جنگ تحمیلی که همزمان با "عملیات مرصاد در مرداد ۱۳۶۷ انجام گرفت


⚪️عملیات غدیر جهت دفع مجدد تجاوز دشمن از مرزهای جنوبی در منطقه عمومی پاسگاه زید  در پنجم مرداد 67 با حضور قدرتمندانه سپاهیان اسلام شکل گرفت.

📄 شرح کلی ماجرا:
در پی قبول قطعنامه 598 در ۲۷ تیر ماه ۱۳۶۷ از جانب جمهوری اسلامی ایران، رژیم صدام به تصور اینکه این پذیرش ناشی از ضعف ایران بوده با هدف ساقط کردن نظام اسلامی حملات گسترده و بی سابقه ای را با تجهیزات جدید و فوق مدرن اهدایی استکبار علیه ایران شکل داد.
 این تهاجمات  در غرب با استفاده از حمایت نظامی صدام و پیاده نظامی منافقین انجام شد اما در جنوب با تمامی امکانات هوایی و زرهی رژیم بعث آغاز شد.

در مقابل این جنایت جدید رزمندگان اسلام  طراحی چند عملیات دفاعی و تهاجمی گسترده را در دستور کار قرار خود قرار دادند که مرحله نهایی این عملیات ها در پنج مرداد همان سال در غرب کشور به نام #مرصاد و در جنوب کشور بنام عملیات #غدیر جهت دفع این تجاوزات صورت پذیرفت. در آن ایام ماموریت بغداد آن بود که تلاش کند در گام اول، خوزستان و منابع نفتی آن را طی چند روز به اشغال خود درآورد و سپس با کمک منافقین در غرب شانس پلید خود را برای تصرف تهران بیازماید. لذا تهاجم سنگین دشمن در سراسر خطوط مرزی به خاطر آن بود که چنین هدفی را تعقیب کند و دقیقاً به همین دلیل بود که رسانه های استکباری و حتی مزدوران منطقه ای استکبار با امیدواری بسیار از صدام و منافقین حمایت می کردند.

اما پاسخ سریع و قاطع ملت و نیروهای اسلام، بسیار تکان دهنده و هشیارانه بود و تلفات سنگینی را به نیروهای متجاوز در منطقه غرب و جنوب وارد آوردند. در این عملیات، صدها کیلومتر از سرزمینهای میهن اسلامیمان که به مدت سه روز به اشغال متجاوزین در آمده بود، باز پس گرفته شد و رزمندگان موفق شدند علاوه بر آزادی شهر های اسلام آباد و کرند و پل ذهاب و قصر شیرین در غرب  بخش هایی از استان خوزستان در منطقه عمومی شلمچه، جاده خرمشهر، اهواز، پادگان حمید و جفیر و پاسگاه زید را آزاد ساخته و دشمن بعثی را در غرب و جنوب تا مرزهای بین المللی عقب رانده و آماده عبور از مرز برای تنبیه متجاوزین  باشند که با تدبیر و فرمان حضرت امام (ره) با قدرت بر روی مرز بین المللی مستقر شده و نیرو هایی که در تعقیب دشمن از مرز عبور کرده بودند به پشت مرز فرا خوانده شدند.  
دقیقا وقتی که استکبار  و صدام با این ظرفیت جدید نظامی دفاعی ناشناخته نظام آشنا شد مجبور گردید از موضع ناتوانی و ترس از قدرت دفاعی ایران در ۱۱ مرداد ماه رسما قطعنامه را از نگرانی اینکه مبادا ایران حملات جدیدی را شروع کند پذیرفت و به این ترتیب آتش جنگ هشت ساله با اقتدار ایران  و ضعف دشمن رو به خاموشی رفت و اگر این عملیات ها و دفاع جانانه بویژه در روزهای آخر جنگ نبود معلوم نیست سرنوشت کشور و منطقه در چه شرایطی ادامه پیدا میکرد.  
از همین روی جا دارد دو هفته آخر، بعنوان حلقه مفقوده جنگ و پیروزی ایران در نبرد دفاعی هشت ساله یعنی ""از ۲۷ تیرماه زمان پذیرش قطع نامه  توسط ایران تا ۱۱ مرداد ماه زمان پذیرش قطع نامه توسط صدام"" که مصادف با سریعترین و گسترده ترین و در عین حال خشن ترین در گیری های دفاع مقدس می باشد، مورد بررسی و مطالعه عمیقتر قرار گرفته  و به شکرانه این پیروزی بزرگ، نام و یاد همه شهدای عزیزمان  را گرامی بداریم.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۴/۲۶
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی