دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی

کربلای یک

پنجشنبه, ۹ تیر ۱۴۰۱، ۰۴:۱۶ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

۹ تیرماه ۱۳۶۵ - سالروزعملیات کربلای یک ، آزادسازی مهران

💠 پس از فتح "فاو" و شکست عراق در عملیات والفجر8، حامیان غربی صدام احساس نگرانی کردند لذامصمم شدند سلسله هجوم هایی را به خاک ایران داشته باشند ازجمله بازپس گیری "مهران"دربهار1365- عراق پس از تصرف مهران اعلام کرد که تنها در مقابل عقب‌نشینی قوای ایران از مناطق عراق، به ویژه فاو، مهران را پس خواهد داد!

🔹با اشغال مهران توسط عراق بیم آن می رفت که سایر مناطق چون قصر‌شیرین، سومار... نیز به تصرف عراق درآید؛ از طرفی امام تأکید داشتند قضیه مهران به سرعت حل شود.

🔸قرارگاه نجف سپاه وارد عمل شد و با 34 گردان پیاده، 9 گروهان ادوات و 4 گردان زرهی، عملیات کربلای1 را آغاز کرد و نیروی هوایی ارتش با تعهد روزی 10 سورتی پرواز به منظور بمباران مواضع دشمن و هوانیروز ارتش با 2 تیم آتش و تخلیه مجروح، پشتیبانی هوایی عملیات را به عهده داشتند.

─ نتایج عملیات کربلای1:
ده روز جنگ و مقاومت در منطقه مهران، به آزادسازی 175 کیلومترمربع از خاک ایران و عراق، از جمله جاده دهلران ـ مهران ـ ایلام، شهر مهران و بیش از 8 روستای اطراف آن، ارتفاعات حساس و سرکوب قلاویزان و حمرین خصوصاً بلندترین قلّه منطقه (قلّه223) و 2 پاسگاه مرزی منجرگردید. همچنین عقبه‌های دشمن از جمله شهرهای بدره و زرباطیه در دید و تیر نیروهای اسلام قرار گرفت. در این عملیات 700 تن از نیروهای خودی شهید(از جمله شهید دستواره) و 4500 تن مجروح شدند.در روز اول عملیات نیز 1فروندهواپیمای جنگنده ایرانی و1هلیکوپتر سقوط کرد.
 
─ تلفات و خسارات دشمن:
در این عملیات 10 هزار تن از نیروهای عراقی کشته و زخمی و 1210 تن اسیر شدند. همچنین تعداد 110 دستگاه تانک و نفربر و تعداد زیادی ادوات و خودرو منهدم گردید و 69 تانک و نفربر، 8 دستگاه مهندسی، 61 قبضه ادوات و 64 خودرو به غنیمت گرفته شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۴/۰۹
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی