تا عید غدیر عید الاکبر 4
بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از نکات مهم که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه ی غدیر به طور غیر مستقیم تذکر می دهند این عبارت است :
"وَ الْمُوَالِی عَلَى طَاعَتِهِ وَ النَّاهِی عَنْ مَعْصِیَتِه"
یعنی مردم را در اطاعت خدا سرپرست است و بدان تشویق می کند و از معصیت پروردگار نهی می نماید .
تشویق بر طاعت و نهی از معصیت به سه طریق امکان پذیر است : 1)تقریر 2) زبان 3) عمل
تقریر عبارت است از اینکه اگر عملی نزد ایشان انجام شد ، ایشان با سکوت یا چهره خود آن عمل را تایید می کنند. نکته ظریف این عبارت این است که حضرت نه تنها خود عامل به طاعت خدا و ترک معصیت اوست، بلکه مردم را سرپرستی می کند . یعنی مردم را در طاعت خدا و ترک معصیت او رهبری و هدایت می کند .
انسان مومن با تبعیت از مولایش امیر مومنان علیه السلام باید نه تنها انسان و متقی و پرهیزگار باشد و از پلیدی ها و زشتی ها دوری کند، بلکه باید مردم را به این صراط مستقیم هدایت کند و این روش جز با تبلیغ و رساندن پیام اسلام ممکن نیست.
این است که خود انسان خوبی باشیم و گناه نکنیم؛ بلکه می فرماید مردم را به سوی نیکی ها و ترک معصیتها هدایت کنید.
. در کنار امور تبلیغی، اگر دفاع از حریم ولایت به ویژه ساحت مقدس امام عصر علیه السلام سر لوحه کار ما باشد ، به واسطه این عمل ، توصیه های ما نفوذ بیشتری در طرف مقابل ایجاد می کند. چرا که فریاد رسی امام عصر علیه السلام از اوجب واجبات می باشد
این ولایت و سرپرستی در سه رِنج قابل اعمال است: قول و فعل و تقریر. در جهان تقریر باید گفت که تایید یار و عملی در حضور امام در غیر زمان تغیر ملاک است . یعنی اگر شخصی در غیر زمان تقیه عملی در حضور امام انجام داد و امام با سکوت خود آن را تایید ، و یا با چهره غضبناک آن عمل را رد کردند این فعل امام تقریر نام دارد که حجت است. افعال معصوم در هر سه مورد (قول و فعل و تقریر ) با هم برابر است.
این عبارت بالاتر از این است که خود انسان خوبی باشیم و گناه نکنیم؛ بلکه می فرماید مردم را به سوی نیکی ها و ترک معصیتها هدایت کنید. از این عبارت پر معنا نتیجه خواهیم گرفت که اسلام یعنی تبلیغ. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در خطابه، در بسیاری از موارد به طور غیر مستقیم ابلاغ پیام نموده اند .