دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی

شهید قرنی

يكشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۳۵ ب.ظ

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

🔺تیمسار سپهبدسید محمدولی قرنی اولین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

 او در سال ۱۳۰۹ وارد دانشکده افسری شد و پس از کودتای ۲۸ مرداد به ریاست رکن دوم ارتش شاهنشاهی رسید. در مهرماه سال ۱۳۳۶ موفق به اخذ درجه سرلشکری شد، ولی کمتر از یکسال بعد در تیرماه ۱۳۳۷ در پی کشف طرح کودتا علیه رژیم پادشاهی دستگیر و پس از محاکمه و سه سال زندان از ارتش اخراج گردید.

شهیدقرنی حدود دو دهه بعد در اوج انقلاب بار دیگر وارد کارزار شد و به اردوی امام خمینی پیوست و پس از انقلاب فرمانده ارتش شد ولی به سرعت جای خودش را به کسی دیگر داد.

💢 سپهبد شهید قرنی که بود و چگونه شهید شد؟
 شهید قرنی شخصیتی بود که نه تنها در تثبیت موقعیت ارتش در نظام جمهوری اسلامی نقش کلیدی داشت بلکه با شهامت و ایستادگی در مقابل طرح‌هایی که در جهت فروپاشی ارتش مطرح می‌شد که در پشت این قضیه دست آمریکا بود به ارتش هویت داد و به همین خاطر خاری در چشم دشمنان شد و او را به شهادت رساندند.

▪️روز سوم اردیبهشت ۱۳۵۸، ساعت ۱۱ سرلشکر محمد ولی قرنی که در منزل شخصی‌اش (خیابان ولی‌عصر فعلی) به سر می‌برد، به هنگام مراجعه به حیاط منزل، از بیرون ساختمان (احتمالاً از ساختمان‌های روبه‌رو) مورد هدف قرار گرفت.

صدای فریاد قرنی که می‌گفت «سوختم»، «سوختم» همسرش را که داخل ساختمان بود، به حیاط کشاند و وی با پیکر غرقه در خون قرنی که میان حیاط افتاده بود، روبه‌رو شد.

ضارب شهید سرلشکر قرنی، یکی از اعضای گروهک محارب و منحرف فرقان به نام حمید نیکنام بود که دستگیر و اعدام شد.

ا▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️

💠 خاطره ای از امیر سپهبد شهید سید محمدولی قرنی اولین رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران (●ولادت: ۱۲۹۲، تهران  ☆  ○شهادت: ۳ اردیبهشت ۱۳۵۸، تهران  ☆  ■مزار: حرم مطهر حضرت فاطمه‌ى معصومه"سلام‌الله‌علیها")


✍️ ایشان به حضرت امام هم علاقه زیادی داشتند و هر وقت نام ایشان می‌آمد، از جا بلند می‌شدند و ادای احترام می‌کردند!

🌷 همیشه می‌گفتند:
✅《اگر امام جان‌ام را هم بخواهند، تقدیم خواهم کرد.》

♦️ ایشان می‌گفتند:
🔆《گوش به فرمان امام باشید که حرف ایشان حجت است.
حرف‌های ایشان خدایی است، و الا با هیچ استدلالی نمی‌شود پذیرفت که کسی با دست خالی در برابر یک رژیم تا بُن دندان مسلح بایستد
و آن را ساقط کند.
همه‌ی کشورهای منطقه از ارتش شاه می‌ترسیدند، ولی امام آن رژیم را به مدد الهی و با رهبری مردمی که به ایشان اعتقاد عمیق قلبی داشتند،
از ریشه کندند.》

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۲/۰۴
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی