دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی

امام زمان عج 632

پنجشنبه, ۱ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۹:۴۵ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم


🔷‌۱۰. هدایت الهی

💠در منطق قرآن، حیات وزندگی، در آثار ظاهری آن از قبیل تنفس وحرکت و... نیست، بلکه در نور ایمان وشناخت خدا وپیامبر واعتقاد به معاد ودین می‌باشد. به همین دلیل قرآن کریم، منکرین حقائق دینی را مرده وناشنوا وساکنان ظلمت قلمداد می‌نماید ومی فرماید:
(وَ ما یَسْتَوِی الأَعْمی وَالْبَصِیرُ * وَلاَ الظُّلُماتُ وَلاَ النُّورُ * وَلاَ الظِّلُّ وَلاَ الْحَرُورُ * وَما یَسْتَوِی الأَحْیاءُ وَلاَ الأَمْواتُ إِنَّ اللَّهَ یُسْمِعُ مَنْ یَشاءُ وَما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِی الْقُبُورِ).
نه کور وبینا مساوی اند ونه تاریکیها با نور، ونه سایه وگرما ونه زندگان با مردگان، بدرستی که خداوند هر که را بخواهد شنوا می‌کند ولی تو نمی توانی ساکنان قبرها را شنوا کنی.

بدین جهت، فرزند مومنی که به تقدیر خدا از خانواده ای کافر متولد شده است، مصداق: (یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ)
است. یعنی او زنده ای است که از مرده یعنی از کافر وبی دین بیرون آمده است.

💠لذا است که در روایات اهل بیت علیهم السلام، حیات حقیقی زمین، در ظهور امام زمان حضرت مهدی علیه السلام وگسترش حکومت آن حضرت بر سر تا سر زمین قلمداد شده است.
قرآن کریم می‌فرماید:
(اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها).
بدانید که خداوند زمین را بعد از مرگش زنده خواهد گردانید.

💠امام باقر علیه السلام درباره آیه فوق فرموده اند: (یحییها الله عزَّ وجلَّ بالقائم علیه السلام بعد موتها، بموتها: کفر أهلها والکافر میّت).
خدای بزرگ، زمین را بعد از مرگش به حضرت مهدی علیه السلام زنده می‌دارد. مرگ زمین، کفر ساکنان آن بوده وکافر مرده است.

💠تنها کسانی که به هدایت الهی، جانشینان رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم را شناخته، پیرو آن بزرگواران می‌باشند، از نظر قرآن حیات داشته، منحرفین از طریق ولایت به مردگان می‌مانند، زیرا قرآن کریم می‌فرماید:
(أَوَمَنْ کانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْناهُ وَجَعَلْنا لَهُ نُوراً یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ کَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُّلُماتِ لَیْسَ بِخارِجٍ مِنْها).
آیا کسی که مرده بود وما او را زنده گردانیدیم وبرای او نوری
قرار دادیم که با آن نور در میان مردم حرکت می‌کند، مانند کسی است که در تاریکی‌ها بوده از آن خارج نمی گردد؟
و حضرت باقر علیه السلام در تفسیر آیه فوق فرمودند:
«المیّت الذی لا یعرف هذا الشأن».
مرده کسی است که به خلافت اهل بیت معتقد نیست.

💠بنابراین، نوری که خداوند به وسیله آن، مردگان را زنده می‌گرداند، امامت امیر المومنین علی بن ابی طالب علیه السلام ودیگر فرزندان مطهر آن حضرت می‌باشد.

💠پس ولایت آل محمد صلی الله علیه وآله وسلم زنده کننده انسان بوده، انسان را از مرگ حقیقی نجات می‌بخشد.
امام صادق علیه السلام منظور از حیات در آیه شریفه زیر را ولایت معرفی نمودند: (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْیِیکُمْ).

💠بنابراین، معنای آیه بنابر تفسیر آن حضرت اینگونه خواهد بود:
ای افراد مومن، سخن خدا ورسول را اجابت کنید آن زمان که پیامبر شما را به سوی ولایت علی بن ابی طالب که با آن زنده خواهید شد، می‌خواند.

💠بدین جهت آن کسانی که از این دعوت پیامبر، یعنی امر او به تبعیت از ولایت وامامت حضرت امیرالمومنین علیه السلام اطاعت ننموده، به ولایت اهل بیت پشت کردند، از نور هدایتی که با قبول توحید ونبوت، تا قبل از این بر حیات آنان سیطره داشت بیرون رفته، در ظلمات گمراهی غرق شده، همراه با رهبران طاغوتی خویش در عذاب الهی جایگیر خواهند شد.

💠سند ما روایت ارجمندی است که در ذیل آیه زیر نقل گردیده است. خدای متعال می‌فرماید: (اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ).
خدا سرپرست افراد با ایمان بوده آنان را از تاریکیها به سوی نور هدایت می‌کند. وکسانی که کافرند، تحت سرپرستی طغیانگرها هستند که این رهبران طاغوتی، آنان را از نور به سوی تاریکی بیرون می‌برند. اینان اصحاب آتشند که در آن جاودانه خواهند بود.

💠هنگامی که «عبدالله بن ابی یعفور» در محضر امام صادق علیه السلام از حسن اخلاقی برخی مخالفین ولایت، وکج رفتاری پیروان اهل بیت ابراز شگفتی نمود، امام صادق علیه السلام غضبناک شده، با سخنان زیر، دید ظاهر بین او را اصلاح نموده، معیار درست ارزیابی را ابراز فرمودند:
«کسی که با پیروی از رهبری پیشوایی ظالم که خدا او را منصوب ننموده، خدا را بندگی کند، دین ندارد، وبر آن کس که به ولایت امام عادلی که از طرف خدا می‌باشد معتقداست، سرزنشی نخواهد بود. »

💠یعنی قبل از اینکه به رفتار این دو گروه بنگری، باید عقیده آنها را بسنجی وملاک ومعیار اصلی، اعتقاد درست بوده، در مرحله بعد، عمل قرار دارد.

💠آنگاه امام علیه السلام، در توضیح مطلب فوق، به آیه شریفه استناد نموده، فرمودند: خدا سرپرست افراد با ایمان بوده، آنها را از تاریکیها به سوی نور هدایت می‌کند. یعنی آنان را از تاریکی گناهان به سوی نور توبه ومغفرت رهنمایی می‌کند زیرا آنان پیرو ولایت پیشوایان عادلی هستند که خدا آنان را منصوب فرموده است.

💠سپس سخن را به قسمت دیگر آیه معطوف داشته، اینگونه دنبال کردند: وکسانی که کافرند تحت سرپرستی طغیانگر هستند که این رهبران طاغوتی انان را از نور به سوی تاریکی‌ها بیرون می‌برند. زیرا آنان، بر نور اسلام بودند، ولی هنگامی که از ولایت پیشوایان ظالمی که از جانب خدای بزرگ نبودند پیروی نمودند، با این اعتقاد، از نور اسلام به سوی تاریکی کفر بیرون رفتند، پس خداوند، آتش جهنم را همراه با کفار بر آنان واجب ساخت، «پس آنان اصحاب آتشند که در آن جاودانه خواهند بود. »

💠پس اگر ما طالب حیات واقعی و هدایت الهی هستیم، در زمان حاضر، راهی جز توسل به ذیل ولایت امام زمان علیه السلام ومعرفت آن حضرت وپیوند قلبی با آن حضرت ندارد. زیرا قرآن دستور می‌دهد:
(فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنا وَاللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ).
پس بخدا وپیامبرش وبه نوری که نازل کردیم ایمان آورید که خدا به آنچه شما انجام می‌دهید، آگاه است.

💠امام باقر علیه السلام در ذیل آیه فوق، منظور از عبارت نوری که نازل کردیم، را نور ائمه علیهم السلام در همه اعصار دانسته اند.

💠پس آن نور الهی که مردم این زمان مامور به ایمان به او هستند و در پی اعتقاد به او، هدایت یافته و زنده خواهند شد، امام زمان حضرت مهدی علیه السلام می‌باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۲/۰۱
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی