دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی
آخرین مطالب

منافق در کلام امام علی ع

چهارشنبه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۱، ۰۶:۱۴ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 وصف منافقان در کلام امیرالمومنین علی علیه اسلام
🔻 خطبه 194 نهج البلاغه


🔰 اى بندگان خدا! شما را به پرهیزکارى سفارش مى کنم و از منافقان بر حذر مى دارم، زیرا آنها گمراه و گمراه کننده، خطاکارند و به خطاانداز، هر زمان به رنگى در مى آیند و به قیافه هاى دیگرى خودنمایى مى نمایند.

🔰 از هر وسیله اى براى فریفتن شما استفاده مى کنند، و در هر کمینگاهى به کمین شما مى نشینند، دلهایشان آلوده و بیمار، و ظاهرشان را (براى فریب شما) پاک نگه مى دارند، در پنهانى گام بر مى دارند، و همچون خزنده اى که در میان بوته هاى درهم پیچیده خود را مخفى ساخته، پیش مى روند.

🔰 بیانشان در ظاهر درمان، گفتارشان شفابخش; ولى کردارشان درد بى درمان است. آنان بر رفاه و آسایش مردم حسد مى ورزند و بر بلا و ناراحتى آنان مى افزایند و پیوسته تخم ناامیدى بر دلها مى پاشند. آنها در هر راهى کشته اى را به خاک افکنده اند و به هر دلى راهى دارند، و بر هر مصیبتى اشک دروغینى مى ریزند، پیوسته مدح و ثنا به هم وام مى دهند، و انتظار پاداش و جزا مى کشند، هر گاه چیزى را طلب کنند اصرار مى ورزند، اگر کسى را ملامت کنند پرده درى مى کنند، و اگر مقامى به آنها سپرده شود راه اسراف پیش مى گیرند.

🔰 (منافقان) در برابر هر حقى باطلى آماده ساخته اند، و در برابر هر دلیل محکمى شبهه اى، و براى هر زنده اى قاتلى، و براى هر درى کلیدى، و براى هر شبى چراغى (تا به مقاصد شوم خود نائل شوند). آنها با اظهار یأس و بى رغبتى (به دنیا) تلاش مى کنند به مطامع خویش برسند و بازار خود را گرم کنند و کالاى مورد علاقه خویش (ضلالت و گمراهى) را به فروش برسانند.

🔰 آنان سخنانى مى گویند و مردم را به اشتباه مى افکنند، و بیانات فریبنده اى دارند تا دیگران را بفریبند. راه ورود به خواسته هاى خود را آسان، و طریق خروج از آن را تنگ و پر پیچ و خم مى سازند (تا مردم را در دام خود گرفتار کنند) آنها دار و دسته شیطانند و شراره هاى آتش دوزخ. (همان گونه خدا مى فرماید) آنها حزب شیطانند و بدانید حزب شیطان زیان کارند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۱/۳۱
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی