دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی

عملیات اچ 3

دوشنبه, ۱۵ فروردين ۱۴۰۱، ۰۹:۲۷ ب.ظ


بسم الله الرحمن الرحیم

 عملیات حمله به اچ-۳ ، یکی از بی نظیر ترین عملیات هوایی تاریخ جنگ های هوایی است که طی آن ، جنگنده های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به تاریخ۱۵ فروردین ۱۳۶۰، پایگاه هوایی عراق، موسوم به «الولید» را در غربی ترین نقطه ی این کشور در مرز مشترک عراق و اردن بمباران کردند و آن را منهدم ساختند.

در این عملیات ده ها فروند هواپیمای عراقی (حدود ۸۰ درصد از جنگنده های استراتژیک نیروی هوایی ارتش بعث) شامل میگ ۲۳، سوخو ۲۰، تییو ۱۶، تییو ۲۲ از بین رفتند.

تحقق چنین عملیات حیرت انگیزی از جانب ایران، به قدری از سوی ارتش بعثی عراق ناممکن به نظر می رسید که در ابتدا اعلام کردند که این حمله از جانب جنگنده های اسراییل صورت گرفته‌است.

پس از انجام این عملیات محیر العقول، خلبانان شرکت کننده در آن، به دیدار فرمانده کل قوا، حضرت امام روح الله شتافتند و با پیشوای خود تجدید میثاق نمودند.

عملیات H3، یکی از عملیات‌های هوایی مهم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ ایران و عراق بود. از این عملیات به عنوان یکی از پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین عملیات‌های هوایی دنیا که به نام فانتوم‌ها ثبت شده‌است، یاد می‌شود.طی این عملیات، فانتوم‌های نیروی هوایی ارتش ایران در تاریخ ۴ آوریل ۱۹۸۱ (۱۵ فروردین ۱۳۶۰) پایگاه‌های هوایی اچ-۳ را در عمق ۱۰۰۰ کیلومتری عراق و در غربی‌ترین نقطه عراق، در مرز مشترک عراق و اردن بمباران کردند و آن‌ها را منهدم ساختند.در این عملیات، به نیروهای ایرانی هیچ خسارتی وارد نشد، اما در مقابل بیش از ۴۸ هواپیمای عراقی که بیشتر آن‌ها بمب‌افکن‌های روسی (میگ-۲۳، سوخو-۲۰، توپولف-۱۶، توپولف-۲۲) بودند از بین رفتند.از این رو، از این عملیات به عنوان یکی از موفق‌ترین عملیات‌های تاریخ جنگ‌های هوایی نام برده می‌شود.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۱/۱۵
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی