دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی
آخرین مطالب

حکایت زیبا 570

دوشنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۵۹ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

ویژگیهاى همسایه داوود علیه‏السلام در بهشت‏

روزى داوود علیه‏السلام عرض کرد: خدایا همسایه من در بهشت کیست؟ خداوند به او وحى کرد: او متَّى پدر حضرت یونس است.
داوود علیه‏السلام از خداوند اجازه خواست تا به زیارت و دیدار متّى برود. خداوند اجازه داد داوود دست پسرش سلیمان علیه‏السلام را که در آن هنگام خردسال بود گرفت و با هم به دیدن متّى رفتند.
پس از ورود به خانه متّى، دید خانه او بسیار ساده و با حصیر ساخته شده است، ولى متّى نبود. از همسر متّى پرسید: متى کجاست؟ او گفت: براى کندن #هیزم به بیابان رفته است.
داوود و سلیمان صبر کردند تا #متى آمد، دیدند پشته‏اى از هیزم بر پشت گرفته است و پس از رسیدن هیزم را به زمین گذاشت و در معرض فروش نهاد و گفت: کیست که این مال حلال را به درهمى از حلال از من خریدارى نماید؟  داوود و #سلیمان علیهماالسلام جلو آمدند و سلام کردند. متى آن‏ها را به خانه برد. مقدارى گندم خرید و آسیا کرد، و در گودالى از سنگ خمیر نمود. سپس آن را بر روى #آتش نهاد و پخت. آن گاه آن را با آب مقدارى نمک نزد مهمانان گذاشت، و در کنار ایشان نشست و مشغول صحبت شد، تا به آن‏ها سخت نگذرد، و خود دو زانو کنار سفره نشست و هر لقمه‏اى که به دهان مى‏گذاشت در آغاز آن  بسم‏الله مى‏گفت و پس از خوردن آن  اَلْحَمْدُلِلَّه را به زبان مى‏آورد. تا این که اندکى آب نوشید و آن گاه گفت:
خدا را سپاس میگویم، اى خدا حمد و سپاس از آن تو است که به من #نعمت و سلامتى دادى، و مرا دوست خود گردانیدى و آن همه نعمت را که به من داده‏اى به چه کسى دیگرى دادى؟ زیرا گوش، چشم و دست‏ها و همه اعضایم سالم است، و به من #نیرو بخشیدى تا به کندن هیزم بپردازم و آن را بیاورم و بفروشم، هیزمى را که در کشت آن زحمتى نکشیده‏ام، کسى را فرستادى تا آن را از من خریدارى کند، و من از بهاى آن گندم را تهیه کنم، که خودم از آن گندم را نکاشته‏ام، و برایش زحمت نکشیده‏ام، و سنگى را در اختیار نهادى تا گندم را آرد کنم، و آتشى را در اختیار نهادى تا آن را بر افروزم و نان بپزم و آن را بخورم و خود را براى اطاعت تو تقویم کنم، #حمد و سپاس مخصوص تو است. آن گاه با صداى بلند و جانسوز گریه کرد.
داوود علیه‏السلام به سلیمان علیه‏السلام گفت: فرزندم! سزاوار است چنین #بنده‏ اى در بهشت داراى مقام ارجمند، باشد زیرا بنده‏ اى #شاکرتر از متّى ندیده‏ ام.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۹/۲۹
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی