دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی

امام زمان عج 560

يكشنبه, ۲۸ آذر ۱۴۰۰، ۰۶:۳۰ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

🍀صفات امام

✨فضلیت و سابقه نیک

💠حضرت علی علیه السلام در نامه ای به معاویه می‌نویسد:  «متی کنتم یا معاویةُ ساسةَ الرّعیة و وُلاةَ امرِ الاُمّة بغیر قَدم سابق و لا شَرَف باسِق»  ای معاویه! شما را به سیاست و زمامداری مردم چکار؟ تو که نه دارای سابقه خوبی هستی و نه شرف و فضیلت بلندی داری.
 آری امام نباید کوچک ترین سابقه سوئی داشته باشد.

💠 یکی از صفات امام، زهد و بی علاقگی به دنیاست.
 حضرت علی علیه السلام می‌فرماید: «واللّه ما کانت لی فی الخلافة رغبة» به خدا سوگند! من میل و رغبتی به خلافت ندارم.

 
💠و درباره لباس وصله دار خود می‌فرماید: «واللّه لقد رَقَّعتُ مدرعتی هذه حتی استَحیَیتُ من راقعها»  
 به خدا سوگند! آن قدر این لباس را وصله زده‌ام که دیگر از وصله زننده آن خجالت می‌کشم که به او مراجعه کنم.
 در جای دیگر می‌فرماید:
 «انّ اللّه فَرَض علی ائمة العدل ان یُقدّروا انفسهم بِضعَفَةِ الناس»

✨حق گرایی و حق مداری

💠 همانا خدا واجب کرده که امامان بر حق و عادل، زندگی خود را ساده بگیرند تا همگام با محرومان جامعه بوده و بدینوسیله تسکین و دلگرمی برای فقرا باشند.

💠 حضرت علی علیه السلام می‌فرماید: از هنگامی که حق به من معرفی شد تاکنون شک و تردیدی برای من پیدا نشده است. «ما شَککتُ فی الحق مذ اُریتُه»

💠 و می‌فرماید: تاکنون نه خود گمراه شده‌ام و نه کسی به واسطه من گمراه شده است. «و لا ضَللتُ و لا ضُلَّ بی»

💠 حضرت علی علیه السلام می‌فرماید: «مَن نَصب نفسه للناس اماماً فلیبدء بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره ولیکن تأدیبه بسیرته قبل تأدیبه بلسانه»  
 کسی که خود را امام مردم قرار می‌دهد باید از خود شروع کند و روش تربیتی او عملی باشد قبل از آنکه از طریق زبان تربیت کند.

✨ بی تکلّفی

💠 خداوند به حضرت رسول صلی الله علیه وآله می‌فرماید: به مردم بگو: «و ما أنا من المتکلّفین» من اهل تکلّف و مشقّت نیستم و تصنّع در کارم نیست.

💠 نشانه تکلّف آن است که انسان حاضر نیست دعوت افراد گمنام را بپذیرد یا از کار خلاف خود عذرخواهی کند یا چیزی را که نمی داند با شهامت بگوید نمی دانم یا جایی که لازم است مشورت کند.

💠 کسی که اهل تکلّف است نسبت به کوچک ترها ظالم و نسبت به بزرگ ترها شخصیّت زده است. امّا امام بی تکلّف ترین و متواضع ترین افراد است.
 هنگامی که مردم برای استقبال از حضرت علی علیه السلام به دنبال او می‌دویدند، حضرت آنان را منع کرد. همان گونه که پیامبر اجازه نمی داد مردم پیاده راه بروند در حالی که آن حضرت سواره هستند.

💠امام نیز بتواند مردم را زیر پوشش محبت خود به اسلام جذب کند.
 پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: «بعثتُ بمداراة الناس»  من مبعوث شدم که با مردم مدارا کنم.

💠 همچنین فرمود: «انّ اللّه امرنی بمداراة الناس کما امرنی باقامة الفرائض» خداوند به من امر کرده که با مردم مدارا کنم، همان گونه که امر نموده واجبات و نمازهای واجب را انجام دهم.

💠 و در جای دیگر فرمودند:
 «انّا معاشر الانبیاء اُمرنا ان نکلّم الناس علی قدر عقولهم»

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۹/۲۸
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی