دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی

قیاس غلط

چهارشنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۳۲ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

قیاس اشتباه

🔹بقالی طوطیی داشت که در دکان خود نگه میداشت، روزی طوطی ناخواسته پرید و شیشه های روغن را شکست، بقال ناراحت شد و بر سر طوطی زد و بر اثر این ضربه موی سر طوطی ریخت و کچل شد.

🔸 از آن روز به بعد طوطی افسرده شد و حرف نزد تا روزی مردی کچل به دکان بقال آمد، طوطی تا مرد را دید به سخن آمد و گفت آیا تو هم شیشه روغن شکستی که اینچنین کچل شده ای؟!

▪️کز چه ای کل با کلان آمیختی

▪️تو مگر از شیشه روغن ریختی

▪️از قیاسش خنده آمد خلق را

▪️کو چو خود پنداشت صاحب دلق را

▪️کار پاکان را قیاس از خود مگیر

▪️گر چه ماند در نبشتن شیر و شیر

▪️جمله عالم زین سبب گمراه شد

▪️کم کسی ز ابدال حق آگاه شد

🔹 در قیاس موضوعات مختلف جامعه باید مولفه ها و ویژگیهای آنان را نیز در نظر گرفت و بررسی کرد و الا در محاسبه دچار خطا شده و تحلیل اشتباه به جامعه ارائه میدهیم.

🔸 یکی از مقایسه های پر تکرار این روزها در رسانه ها بحث قیاس تعداد مسافران کربلا و ترکیه است که با توجه به مولفه های متفاوت آن یک قیاس کاملا اشتباه است.

🔹در ذیل به چند مورد از این مولفه ها و ویژگیهای متفاوت اشاره میکنم:

1️⃣ در بحث سفر به یک کشور خارجی اجازه و تسهیل در ورود مسافر یک مولفه بسیار مهم و حیاتی است. دولت ترکیه منعی برای ورود مسافران قائل نشده است در حالی که دولت عراق برای ورود زائران در جهت شرکت در مراسمات اربعین محدویت شدیدی قائل شده است.

2️⃣ شاخصه های مراسم اربعین و تجمعات میلیونی آن منحصر بفرد بوده که  در هیچ کدام از مراسمات ترکیه چنین مراسمی وجود ندارد. بدیهی است که دولتمردان عراقی تدابیر خاصی را برای برگزاری این مراسم اتخاذ کنند و کشورهای دیگر نیز میباست به آنها احترام بگذارند.

3️⃣ از نظر زیرساختهای بهداشتی و الزامات و مقررات ضد کرونائی نیز دو کشور ترکیه و عراق تفاوت های فاحشی با همدیگر دارند.

4️⃣ متقاضی سفر به این دو کشور نیز بسیار متفاوت هست. طبق گزارشات در طول شش ماهه اول سال کل مسافران ترکیه 400 هزار نفر بوده اند در حالی که در صورت تسهیل شرایط سفر به کربلا ماهانه بیش از کل این عدد متقاضی است و حتی تنها برای شرکت در مراسم اربعین چندین برابر این آمار متقاضی وجود دارد.

5️⃣ شرایط امنیتی، ملاحظات سیاسی و چندین مولفه دیگر نیز در این دو کشور دارای تفاوتهای فاحشی است که از اساس قیاس شرایط سفر و تعداد مسافران به این دو کشور را باطل میکند.

درست است که همه ما آزرده خاطر هستیم از محدودیت های سفر اربعین و ایکاش شرایطی فراهم میشد که همچون سالهای گذشته میتوانستیم در این مراسم پر فیض شرکت کنیم اما این حسرت و درد را نمیشود با سخنان و تحلیل های اشتباه در کام مردم تلخ تر و نگاه مردم را به دولت و نظام دچار تردید و ناامیدی کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۶/۳۱
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی