امام خامنه ای (460)
بسم الله الرحمن الرحیم
در حرکتهای معنوی، عاطفه سهم و جای خود را دارد.
نه عاطفه جای استدلال را میگیرد و نه استدلال میتواند به جای عواطف بنشیند.
حادثه عاشورا، در ذات و طبیعت خود، یک دریاىِ خروشانِ عواطفِ صادق است.
یک انسان والا، پاک، منوّر و بدون ذرّهای شائبه تردید در شخصیت ملکوتىِ والای او، برای هدفی که همه منصفین عالم در صحّتِ آن، که مبتنی بر نجات جامعه از چنگ ظلم و جور و عدوان است، متّفقند، حرکت شگرفش را آغاز میکند و میگوید: «ایها النّاس! انّ رسول اللَّه، صلّیاللَّهعلیهوآله، قال: من رأی سلطاناً جائراً...» بحث سرِ این است.
امام حسین علیهالسّلام، فلسفه حرکت خود را مقابله با جور قرار میدهد: «یعمل فی عباداللَّه بالاثم والعدوان.» بحث بر سرِ مقدّسترین هدفهاست که همه منصفین عالم آن را قبول دارند.
چنان انسانی، در راه چنین هدفی، دشوارترین مبارزه را تحمّل میکند.
۱۳۷۳/۰۳/۱۷