علت شهادت امام حسین ع 2
بسم الله الرحمن الرحیم
⚫️دو تحریف معنوى در هدف امام حسین علیه السلام(2)*
*🔹تحریف اول : حسین(ع) کشته شد تا کفاره گناهان امت جدش باشد(فکری برگرفته از دنیای مسیحیت)*❗️
*(در پست قبل به این بخش پرداخته شد )*
*🔹تحریف دوم : قیام امام حسین علیه السلام بر اساس ماموریت خصوصی به آن حضرت بوده است*❗️
*🔻تحریف معنوى دومى که از نظر تفسیر و توجیه حادثه کربلا رخ داد این بود که گفتند مى دانید چرا امام حسین ع رفت و کشته شد؟ یک دستور خصوصى فقط براى او بود و به او گفتند تو برو خودت را به کشتن بده.*
*🔻معلوم است، اگر یک چیزى دستور خصوصى باشد، به ما و شما دیگر ارتباط پیدا نمى کند، یعنى قابل پیروى نیست.*
*اگر بگویند حسین ع چنین کرد، تو چنین بکن! مى گوید حسین ع از یک دستور خصوصى پیروى کرد، به ما مربوط نیست، به دستورات اسلام که دستورات کلى و عمومى است مربوط نیست! آن یک دستور خصوصى مخصوص خودش بود.*
*🔻حال تفاوت این دو چگونه است؟ امام حسین ع خودش فریاد کشیده است که علل و انگیزه قیام من مسائلى است که بر اصول کلى اسلام منطبق مى شود، احتیاجى به دستور خصوصى نیست.*
*🔻دستور خصوصى در جایى مى گویند که دستورهاى عمومى وافى نباشد.*
*امام حسین ع در کمال صراحت فرمود اسلام دینى است که به هیچ مؤمنى- حتى نفرمود به امام- اجازه نمى دهد که در مقابل ظلم و ستم، مفاسد و گناه بى تفاوت بماند.*
*🔻امام حسین ع مکتب به وجود آورد ولى مکتب عملى اسلامى. مکتب او همان مکتب اسلام است، ولى اسلام بیان کرد و حسین ع عمل کرد. در درجه اول بیش از هرکس دیگر عمل کرد.مکتب عملى اسلام.*
*🔻ماهرانه [تحریف میکنند ] براى اینکه این حادثه را از مکتب بودن خارج کنیم و قهراً از قابل پیروى بودن خارج کنیم. وقتى از مکتب بودن خارج شد، دیگر قابل پیروى نیست. وقتى که قابل پیروى نشد، پس دیگر از حادثه کربلا نمى شود استفاده کرد.*
*🔻از اینجا ما حادثه را از نظر اثر مفید داشتن عقیم کردیم. خیلى به نظر کوچک مى آید که بگویند دستور خصوصى بود.*
*ولى مى گوییم وقتى گفتى دستور خصوصى، معنایش این است که دستورهاى عمومى در این زمینه ها کافى و وافى نیست،*
*🔻یعنى اگر دستور خصوصى نمى رسید اسلام دستورى نداشت که بگوید در چنین شرایطى باید حرکت و قیام کرد، بلکه اسلام مى گفت هرچه [به نظرتان مى رسد عمل کنید. این] خیانتى است به حسین بن على علیه السلام. آیا خیانتى از این بالاتر هم در دنیا صورت گرفته است؟*
*🔻این است که عرض کردم این تحریف معنوى که در حادثه عاشورا صورت گرفته است، از آن تحریفات لفظى صد درجه خطرناکتر است.*
*در تحریف لفظى مثلًا کسى مى گوید من حدس مى زنم روز عاشورا هفتاد و دو ساعت بود، بعد هم اصرار مى کند که هفتاد و دو ساعت بود. خوب یک چرندى گفته است.*
*🔻-یا - آن که مى گوید سیصد هزار نفر را حسین بن على ع کشت، آن که مى گوید عروسى قاسم (درست است که به حسین بن على ع اهانت کرده)، آن که مى گوید زعفر جنى آمد، آن که مى گوید زینب س آمد به أبا عبد اللَّه ع چنین گفت، أبا عبد اللَّه ع فرمود کیست براى من اسب بیاورد، اعوان و انصارى نداشت، زینب رفت اسب أبا عبد اللَّه ع را آورد، و از این دروغها،*
*🔻اینها براى هدف حسین بن على ع آن قدر خطر ندارد که این تحریفهاى معنوى خطرناک است.*
*بنابراین ما آمدیم نهضت حسین بن على ع را که خود هدف و منظورى داشته است مسخ و تحریف کردیم.*
*▪️مجموعه آثار استاد شهید مطهرى (حماسه حسینى(1 و 2))، ج17، ص: 110-109- با تلخیص و ویرایش -*