فن بیان در روایتگری (27
بسم الله الرحمن الرحیم
شناخت مخاطب
سخنرانان بزرگ، مخاطبان خود را به گونهای میشناسند که یک شطرنجباز، صفحه شطرنج خود را. بسیاری از این مطالعات، حتی قبل از گرد هم آمدن مخاطبان انجام میشود. نحوه سخنرانی در حضور مخاطبان را در ذهن خود برنامهریزی کنید. آنها چه کسانی هستند؟ اغلب آنها زن هستند یا مرد، پیر هستند یا جوان؟ شغل آنها چیست؟ درباره موضوع سخنرانی شما، تا چه حد آگاهی دارند؟ ارزشهای پایهای آنها کدامند؟ از خود چنین سوالاتی را بپرسید. اصطلاحات مخصوص مخاطبان را یاد بگیرید. تلاش کنید مانند آنها سخن بگویید. هر چه بیشتر آنها را بشناسید، بهتر میتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید.
قبل از ارائه سخنرانی، آن را چندین بار تمرین کنید. این کار مخصوصاً برای سخنرانیهای کوتاه، بسیار مهم است؛ زیرا باید تمام نکات مهم را سریعاً بیان کنید. هر چه بهتر آن را آماده کرده باشید، ارائه شما نیز به همان نسبت بهتر خواهد شد. یک راه خوب برای تمرین، ایراد سخنرانی در حضور جمعی از دوستان است.
فرمول «ن د م ن»
یک کاغذ سفید بردارید. عنوان سخنرانی خود را بالای آن بنویسید. هدف سخنرانی خود را در یک جمله بیان کنید. حالا پشت و روی کاغذ را با آمارها، حقایق، افکار و ایدههای مربوط به آن موضوع پر کنید. ممکن است برای این کار، کاغذهای زیادی لازم داشته باشید. وقتی همه موارد را روی کاغذ نوشتید، نکات مورد نظر را سازماندهی کنید. مهمترین آنها را مشخص کنید. حالا آمادهاید که از فرمول چهار قسمتی «ن د م ن» استفاده کنید تا به هر فکری ساختار بدهید:
1 - نظریه: حقیقت یا عقیده اصلی را بیان کنید؛ مثلاً «امروز بهترین روز برای ثروتمند شدن شما است».
2 - دلایل: دلایل مربوط به انتخاب این نظریه را مشخص کنید. «اکنون به نسبت دورههای گذشته، فرصتهای مناسبتری برای ثروتمند شدن وجود دارد.»
3 - مثال: برای برجسته کردن نکته مورد نظر، از یک یا دو مثال روشنگر استفاده کنید: «اینترنت؛ کسب و کارهای کوچک؛ متخصصان؛ افرادی که در این حوزه سودهای کوچک و بزرگ به دست میآورند. نتیجه؟ امروزه در دنیا حدود 9 میلیون میلیونر وجود دارد. اقتصاددانان، پیش بینی کردهاند که این تعداد در دو سال آینده به 12 میلیون نفر میرسد.»
4 - نظریه: به دیدگاه اولیه برگردید و برای تاکید بیشتر، آن را مجدداً بیان کنید. «آیا آمادهاید ثروتمند شوید؟ پس آماده شوید؛ چون شما هم میتوانید ثروتمند شوید.»