دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی

امام زمان عج (229)

يكشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۹، ۰۱:۳۳ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

🔴اضطرار و نیاز به حجّت الهی و امام معصوم علیه السلام
 
🔷🔶ضرورت امامت

🌿امام علیه السلام شؤونی دارد که یکی از آن ها، پیشوایی و رهبری جامعه است.

🌿امامت که همان پیشوایی و جلوداری است،طرح سیاسی شیعه برای اداره جامعه است.

🌿در نگاه شیعه؛ آدمی، هم چنان که نیاز به وحی دارد، نیاز به امام معصوم علیه السلام نیز دارد.

🌿این اضطرار و ضرورت از راه‌های مختلفی قابل استدلال است. آنچه در اینجا آورده می‌شود، نگاه به این مسأله از منظر دیگری است.

🌿در این نگاه،ضرورت امامت و اضطرار به حجّت از دو طریق دیگر بررسی شده است؛ نخست، اهداف حکومت و دیگری، قلمرو حکومت.

🔺اهداف حکومت

🌿امروزه اهداف حکومت ها، در آزادی و امنیت ظاهری و رفاه و بهداشت و آموزش خلاصه می‌شود.

🌿 اگر اهداف حکومت‌ها فقط همین‌ها باشد، احتیاجی به امامت و رهبری از دیدگاه شیعه نیست و همان شورا و انتخاب، راه گشا است؛ اما اگر اهداف حکومت را رشد انسان‌ها در تمامی ابعاد و استعدادها بدانیم یعنی همان که قرآن گوشزد می‌کند، تا این که به آدمی
بیاموزند که چگونه با حواس، احساس، فکر، عقل و خیال خود برخورد کند و به او هدایت قرآن را ارزانی کنند و او را برای تمامی راه‌های کمال آماده سازند آن وقت چاره ای جز پیوند با امامت شیعه و امام معصوم علیه السلام ندارد.

🌿این رهبری و سرپرستی، هدفی بالاتر از امنیت و پاسداری و بالاتر از رفاه و پرستاری دارد.

🌿این رهبری با هدف آموزگاری و شکوفا کردن استعدادهای انسان و با هدف تشکیل جامعه انسانی بر اساس قسط  همراه است.

🌿حکومت‌هایی که جامعه انسانی را تا سرحد یک جامعه حیوانی پایین می‌آورند، نه تنها به وحی، کتاب، پیامبر و امام علیه السلام نیازی ندارند بلکه عقل که قوه سنجش و انتخاب است را لازم ندانسته و معتقدند که وجود عقل هم لزومی نداشته و تنها غرایز و تجربه برای انسان کافی است....

🌿اگر اهداف حکومت را هدایت انسان در تمامی ابعادِ حس، فکر، عقل و روح او بدانیم، آن وقت باید به کسی روی بیاوریم که به این ابعاد آگاه و از تمامی کشش‌ها و جاذبه‌ها آزاد است. و ترکیب آگاهی و آزادی همان عصمتی است که در فرهنگ سیاسی شیعه مطرح است و عصمت، ملاک انتخابِ حاکمی است که مردم به آن راه ندارند؛ چون نه از دل‌ها آگاهند و نه بر فردا مسلّط هستند.

🌿امام علیه السلام از ما به ما و مصالح مان آگاه تر و مهربان تر است. چون آگاهی او شهودی و وجودی است و محبّت او غریزی و محدود نیست.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۱/۲۶
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی