دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی

حضرت زینب 2

سه شنبه, ۲ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۱۷ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

زندگی مؤمنانه به سبک حضرت_زینب سلام الله علیها (بخش دوم و پایانی)

🔶حضرت زینب سلام(س) منظومه ای از فضایل اخلاقی

به راستی حضرت_زینب(س) را می توان به عنوان منظومه ای از فضایل و کمالات_اخلاقی معرفی کرد، کسی که در ابعاد مختلف ارتباط معنوی با خدای متعال، ارتباط با خانواده و خویشاندان و ارتباط اجتماعی و سیاسی در بردارنده زیبای های اخلاقی فراوانی بودند.

💠حیا و عفاف زینبی

🔷یکی از برجستگی های سبک زندگی مؤمنانه برخورداری از اهرم حیا و عفت در زندگی است، حیا و عفت موجب میشود انسان به هیچوجه به خود اجازه ندهد وارد در مناطق ممنوعه و یا به عبارتی ناهنجاری های دینی و اخلاقی شود، کما اینکه در منابع روایی از امام علی(ع) نیز این چنین نقل شده است: «العَفافُ یَصونُ النَّفسَ و یُنَزِّهُها عَنِ الدَّنایا؛[۱] عفّت، نفس را مصون، و آن را از پستیها دور نگه میدارد». حیا و عفاف حضرت_زینب(س) ریشه در سیره و پرورش فاطمی داشت؛ کما اینکه منابع روایی عبارت شگفت انگیزی در خصوص حیای زیبنی نقل کرده اند:

🔷یحیی مازنی در خصوص حیا و عفاف عقیله بنی هاشم این چنین بیان میدارد: مدت مدیدی نزدیک خانه ای که زینب کبری(س) زندگی میکرد، ساکن بودم، ولی به خدا سوگند، نه او را دیدم و نه صدایش را شنیدم. هنگامی که شبانه به زیارت قبر جدّش، پیامبر(ص) میرفت، به گونه ای حرکت میکرد که امام حسن(ع) طرف راست او بود، امام حسین(ع) در طرف چپ ایشان، و امام علی(ع) در پیشاپیش زینب(س) حرکت میکرد، در حالی که شمع و چراغ را خاموش کرده بودند. یک بار علّت این امر را از امام حسن(ع) پرسیدم ایشان فرمودند: می ترسم نظر کسی به خواهرم، زینب(س) بیفتد».[۲]

💠شجاعت و ولایت داری

🔷هرچند عقیله بنی هاشم را به حیا و عفت میشناسند، و تا پیش از حادثه دردناک کربلا چشم نامحرمی به ایشان نیفتاده بود، ولی در فضای بحران زده و ملتهب سال ۶۱ هجری وقتی که در جامعه کوفی، مردی و مردانگی رنگ می بازد و مردان غیرت خود را از دست میدهند و باطل نامردی خود را رو میکنند، زینب_کبری(س) با کمال شجاعت به دفاع از امام زمان خود میشتابد، و در عرصه کارزار با دژخیمان، در مقام پاسداری از حریم ولایت، شجاعانه ایستادگی کرده و نقشه شوم دشمن را برای حذف مرجعیت دینی اهل بیت(ع) نقش بر آب میکند، بطوری که روشنگریهای ایشان در کوفه و شام به خوبی گویای این مطلب است.

 پی نوشت‌ها

[۱] تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۲۵۶، ح ۵۴۲۰

[۲] عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال (مستدرک سیدة النساء إلى الإمام الجواد، ج‏۱۱-قسم-۲-فاطمةس، ص۹۵۵

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۰/۰۲
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی