دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی

شهید یدالله کلهر

دوشنبه, ۱ دی ۱۳۹۹، ۰۹:۵۹ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

شهادت #شهید_یدالله_کلهر
قائم مقام لشکر ده سیدالشهدا (ع)
 
شهید یدالله کلهر در سال 1333 در روستای «بابا سلمان» شهریار در خانواده‌ای مذهبی و دبستان به دلیل کمبود امکانات در روستا، مقطع دبیرستان را در شهریار گذراند. سال 1353 به خدمت سربازی رفت. شهید کلهر رفتاری بزرگ‌منشانه داشت و مردانگی و شجاعت با جانش آمیخته بود. در نخستین طلیعه حرکت‌های انقلابی، به صف انقلابیون پیوست و با گروهی از جوانان در تصرف پادگان «باغشاه» سابق (میدان حر کنونی) همت گمارد.

پس از پیروزی انقلاب در تشکیل پایگاه‌های دفاعی و کمیته‌ها در مساجد، نقش رهبری داشت. در 1358 با تشکیل سپاه کرج به عضویت این نهاد درآمد و به خاطر شایستگی‌های او به عنوان جانشین عملیات سپاه کرج مشغول به خدمت شد. وی درنخستین گروه اعزامی از سپاه کرج به کردستان، سرپرستی گروه را برعهده گرفت و در آزادسازی شهر سنندج با وجد آن که نیروهای تحت فرماندهی او پس از پایان مأموریت به کرج بازگشتند، او در منطقه ماند و به فرماندهی عملیات شهر تکاب منصوب شد. با آغاز جنگ تحمیلی، به جنوب رفت و مدت‌ها به عنوان فرمانده محور جبهه فیاضیه مشغول خدمت شد. در عملیات طریق‌القدس با سمت فرمانده گردان وارد عمل شد که به دلیل نبوغ و رشادت‌ها و خلاقیت‌هایی که از خود نشان داد، جانشین تیپ المهدی (ع) شد. در عملیات فتح المبین، بیت‌المقدس و رمضان، به عنوان مسئول محور و در والفجرمقدماتی، جانشین لشگر محمد رسول الله  (ص) بود. شهید کلهر در عملیات «کربلای 5» قائم مقام لشکر ده سیدالشهدا (ع) بود که به درجه رفیع شهادت رسید.
خاطره‌ای از شهید
در عملیات «کربلا 5» دوست و همرزم صمیمی شهید کلهر به نام سید حسن میررضی به شهادت می‌رسد، این شهادت برای شهید کلهر خیلی سنگین تمام شد. از آنجا که ارتباط بسیار نزدیک و صمیمی با هم داشتند، ایشان بی‌تابی می‌کردند و در همان منطقه عملیات داخل نفربر رفته بود و با حزن و اندوه و غم از دست دادن یا نزدیک خود گریه می‌کرد. رفقا و دوستان هرچه اصرار کردند ایشان آرام نشد. تا اینکه حاج آقا شهید میثمی او را می‌بیند، به طرفش می‌رود و در گوش وی قدری صحبت می‌کند. شهید کلهر بلافاصله گریه‌اش قطع می‌شود و تبسم می‌کند پس از این که شهید میثمی می‌رود، دوستان جویای موضوع می‌شوند. وی می‌گوید که ایشان در گوش من همان حرفی را گفتند که حضرت رسول(ص) به حضرت زهرا (س) گفتند و دیری نپایید که همین موضوع به واقعیت پیوست و در مرحله بعد عملیات «کربلا 5» شهید کلهر به شهدا پیوست. در مراسم وداع با پیکر شهید کلهر در اردوگاه کوثر که در 10 کیلومتری سوسنگرد واقع شده بود، در آن ساعاتی که شهید کلهر را در حسینیه اردوگاه تشییع می‌کردند، برای نخستین و آخرین بار، چادرهای اردوگاه مورد هجوم نزدیک به 25 فروند هواپیما قرار گرفت و به برکت خون شهید، باعث شد که هیچ کس در چادر نباشد، وگرنه تعداد زیادی از رزمندگان به شهادت می‌رسیدند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۰/۰۱
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی