دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی

شهید آیت الله سید اسدالله مدنی

پنجشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۹، ۰۳:۱۳ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

شهادت شهید آیت الله سید اسدالله مدنی
دومین شهید محراب
 
یکی از روزهای سال 1292 شمسی در خانة باصفای آقا میرعلی از سادات محترم آذر شهر کودکی پا به عرصة زندگی گذاشت که بعدها خدمات گرانقدری به اسلام و مسلمین کرد. عشق و ارادت پدرش به امیر مومنان علی (ع) او را بر آن داشت تا برای فرزندش یکی از القاب آن
حضرت یعنی «اسد الله» را نام بگذارد.
اسد الله در چهار سالگی مادر خود را از دست داد و در کنار پدر و در دامان نامادری پرورش یافت. روزهای سخت و حساس کودکی‎اش را در جوار پدر سپری کرد و با تربیتی اسلامی پا به دنیای نوجوانی گذاشت.
سید اسد الله در اوایل جوانی به سلک طالبان علم و کمال راه یافت و دروس ابتدائی را در حوزة علمیة یزد فرا گرفت. هر چند در روزهای نخستین تحصیل پدر خود را از دست داد اما هم چنان با مشکلات ساخت و راه حوزة علمیة قم را پیش گرفت و مدتها هم نشین رنج و محنت غربت بود. قلب لبریز از عشق و شعف به معارف اسلامی او را واداشت که سالها در جوار بارگاه فاطمة معصومه (س) ماندگار شود و از محضر بزرگان دانش فقه، اصول و فلسفه بهره‎مند گردد. وی مدتی را که در این شهر بود در پای درس آیة الله حجت کوه کمری و آیة الله سید محمد تقی خوانساری و چهار سال در محضر امام خمینی حضور یافت و از دروس فلسفه، عرفان و اخلاق ایشان بهرة فراوان برد و همین درس نیز موجب گشت امام را در مقام عمل بالاتر و برتر از مرز علم بیابد و عشقش نسبت به ایشان فزونی یابد.
همگام با امام خمینی رحمه ‏الله
پس از قیام پانزده خرداد 1342 و تبعید امام خمینی رحمه ‏الله به عراق، شهید مدنی، از کسانی بود که در سخت ترین روزها در کنار ایشان بود. او چه در نجف و چه در روزهایی که برای تبلیغ به ایران سفر می‏ کرد، از امام سخن می‏ گفت و رسالت و وظایف مومنان را در برابر رژیم گوشزد می ‏کرد. از این رو، بارها تحت تعقیب قرار گرفت. از سال 1341 که اخبار مربوط به شروع نهضت اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی رحمه ‏الله به نجف رسیده بود، شهید مدنی، حرکت گسترده‏ای را در حمایت و پشتیبانی امام در نجف ترتیب داد. از جمله این حرکت‏ها، تعطیل کردن کلاس‏ های درس ، برپایی سخنرانی و جلسه‏ های متعدد در مساجد و برپایی راه‏پیمایی عظیم مردمی به طرفداری از مبارزات امام خمینی رحمه‏ الله بود. این کارها، در انتشار خبر نهضت اسلامی در ایران و مطرح ساختن آن در اذهان مردم جهان بسیار موثر واقع شد. با تبعید امام خمینی به نجف اشرف، شهید مدنی، در تبیین مقام علمی و تبلیغ موقعیت سیاسی امام کوشید. با آنکه حکومت‏ های طاغوتی ایران و عراق با توطئه برنامه‏ ریزی شده در مخدوش جلوه دادن شخصیت علمی و اخلاقی امام خمینی رحمه ‏الله می‏ کوشیدند، شهید مدنی با شرکت در جلسه‏ های درس امام و نماز جماعت ایشان، توجه طلاب و مردم را به ایشان معطوف می‏داشت. او به اندازه‏ ای برای شخصیت سیاسی و علمی امام ارزش قائل بود که وقتی عده‏ ای از شهید مدنی به علت شخصیت بالای علمی‏ اش رساله علمیه می‏خواهند، مخالفت می‏کند و می‏گوید: «وقتی مرجعی همچون آیت‏ الله العظمی امام خمینی وجود دارد، ما باید همه مروج چنین مرجعی باشیم.»
مواردی از خدمات ایشان:
1. احداث مهدیه در همدان
2. احداث درمانگاه مهدیه
3. راه اندازی صندوق قرض الحسنه
4. احداث حسینیه در دره مراد بیک همدان
5. احداث حمال در دره مراد بیک
6. احداث مدرسه در همین منطقه
7. راه اندازی صندوق قرض الحسنه در قصر شیرین
8. احداث هیجده دستگاه خانه در یکی از روستاهای بوئین زهراء.
شهادت در محراب   
در روز جمعه 20 شهریور 1360 آیة الله مدنی پس از آن که نماز جمعه را به پایان برده. در بین نماز به عبادت مشغول می‎شود منافقی از نسل خوارج به سویش هجوم می‎برد و پس از لحظه‎ای کوتاه آیة الله مدنی را که چون کبوتری آزاد در عالم ملکوت اوج گرفته بود، در چنگال کرکس گونة خود قرار داده، سپس صدای انفجاری مهیب محراب عبادت را غرق در خون می‎کند و او در سجادة خونین غلتیده، محاسن سفیدش به خون خضاب می‎شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۶/۲۰
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی