دست نوشته های کمیل (89)
بسم الله الرحمن الرحیم
400 ریشه خردمندی اندیشه است و میوه آن سلامتی امام علی ع
شرط ماندگاری در سلامتی و خردمندی توجه و مداومت در اندیشه کردن است خردمند بدون اندیشه و تدبیر کاری نمیکند
401 راضی بودن به سخت ترین مقدرات الهی از عالی ترین مراتب ایمان و یقین است است امام سجاد علیه السلام
از آنجایی که حق تعالی هم حکیم است و هم رحیم است و قادر است او جز خیر برای بندگانش چیزی نمیخواهد مومنین حقیقی در تسلیم بودن و آنچه که خدا برای شان مقدر کرده چون کوه استوار هستند ایشان تدبیر می کنند توکل می کنند شکر گذار هستند و جهادی به تکلیف عمل می کنند
402 تقدیر الهی چنان بر محاسبات ما چیره شود که تدبیر سبب آفت زدگی باشد
تدبیر من باید بر اساس تکلیف الهی باشد و تسلیم تقدیر خدا باشم مومنین جهادی در زمان تدبیر برای انجام تکلیف مرتب به خود متذکر می شوند هرچه خدا خواست همان میشود تدبیر می کند قیام برای تکلیف انجام میدهد توکل او چنان قوتی میشود که نه تنها خود بلکه دیگران نیز انگیزه پیدا می کنند همواره تسلیم حکم خداست نتیجه را به خدا می سپارد و تصمیم تقدیر خدا در سایه جهد و تلاش خود می شود
۴۰۳ برای اینکه دانش محصول دهد و دایره فهم گسترش یابد تعلیم کافی نیست باید آنچه را که یاد گرفتی بدان عمل کنی در سایه عمل و آنچه که میدانی انگیزه برای گسترش فهم پیدا میکنیم و حق تعالی نیز حکمت را به کسی میدهد که به آنچه میداند عمل کرده و درک علوم برای او آسان می شود
۴۰۴ شروط لازم برای کسب موفقیت علم و عمل و ایمان است ایمان جهت حرکت را معین می کند هدف از حرکت با استدلال ایمان مشخص میشود علم طریقه حرکت را معین میکند عمل همان حرکت است حقیقت حرکت سازی میکند انگیزه میدهد و علم مشخص میکند چگونگی طی مسیر و سرعت را معین میکند و عمل باعث قدرتمند شدن در مقابل موانع و سختیهای کار است
بسم الله الرحمن الرحیم
۴۰۵عاقل در تلاش است که به زندگی خود معنا بدهد ولی احمق مرتب به دنبال نمره دادن به زندگی دیگران است عاقل ناخواسته برای دیگران الگو می شود و دیگران هزینه میکنند تا از زندگی عاقل الگو بگیرد احمق می جنگد تا الگو شود هزینه میکند تا مورد توجه قرار گیرد و عاقبت دلیل عبرت می شود
۴۰۶ طرز رفتارها چیزهای کوچکی هستند که تفاوتهای بزرگی را ایجاد میکنند رفتار خوب و صادقانه باعث مودت و دوستی و نهایت دلدادگی میشود و فداکاریها را رقم میزند بخصوص اگر این رفتار در خانوادهها جاری و ساری باشد پناه بر خدا از رفتار بعد و منافقانه که باعث کدورت و بی اعتمادی می شود و نهایت به دشمنی و کینه می انجامد و بدتر از همه اگر این رفتار در خانواده ها نهادینه شده باشد
۴۰۷ کسانی که بعنوان خلاف کار مقابل قاضی قرار گرفتند و زیر سوال قرار داشتند کسانی هستند تا بع قانون نشدهاند و از عزت قانون مداری خود را محروم کردند
۴۰۸ فقیر برای شکم خود در زحمت است و ثروتمند برای معالجه معده خود در زحمت است فقیر چون راه و رسم آزادی از فقر را تابع نیست در نتیجه به بلای فقر مبتلا میشود و ثروتمند چون به بلای ثروت مبتلا شده معده را زیر خواستها توانمند ثروت بیمارش می کند
۴۰۹ خدا عده ای را با عده ای با فقر و عده ای را با ثروت امتحان میکند خدا عده ای را با فقر مورد لطف و عنایت قرار می دهد و عده ای را با ثروت
عدهای با ادعای بندگی خدا زندگی می کنند و خدا با مبتلا کردن به فقرآنها را امتحان میکند تا به آنها نشان بدهد در هر حالت خدا را بنده هستم یا نه چه در فقر و چه در ثروت و چه در راحتی و چه در سختی
عدهای ادعا میکنند اگر داشتن در راه خدا خرج می کردند خدا آنها را ثروتمند می کند تا آنها به ادعای خود عمل کنند و آنها در مقابل ثروت امتحان می شود خدا عده ای را که دوست دارد اگر ثروت دلیل طغیان آنها میشود از ثروت محروم شان می کند عده ای را هم دوست دارد میداند اگر در فقر باشند شیطان آنها را شکار می کند خدا با آنها ثروت میدهد و گاهی خدا از بنده قهر کرده بنده به دنبال ثروت است به ثروت می رسد در واقع با ثروت خودش را در دنیا و آخرت عذاب می دهد و گاهی قهر اش از کسی دیگر است او بدون زحمت می خواهد به ثروت برسد خدا رهایش می کند با فقر در عذاب می ماند