دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی
آخرین مطالب

ستاره های هدایت (34)

جمعه, ۶ تیر ۱۳۹۹، ۰۶:۲۰ ب.ظ

 

حسین قجه‌ای فرمانده گردان سلمان تیپ ۲۷ محمدرسول‌الله (ص)

 بسم الله الرحمن الرحیم

تنگ‌شدن حلقه محاصره و شهادت قجه‌ای

اما یک‌واقعیت مهم دیگر درباره مرحله اول بیت‌المقدس شهادت حسین قجه‌ای فرمانده گردان سلمان تیپ ۲۷ است. پیش از شروع مرحله دوم عملیات، پاتک سنگین عراق در دوشنبه ۱۳ اردیبهشت، همه محاسبات از پیش تعیین‌شده را به هم ریخت. به‌این‌ترتیب نیروهای گردان سلمان در محاصره سخت و کوبنده تانک‌های عراقی می‌افتند که تلاش برای نجات‌شان بسیار دشوار می‌نماید و نیروهای این‌گردان در قالب مقابله نفر با تانک، سعی در حفظ خط خودی دارند. علی میرکیانی از راویان اتفاقات مرحله دوم، گفته است: «حسین قجه‌ای و نیروهایش بدجوری در محاصره افتاده بودند.» واقعیت ناراحت‌کننده در صفحات تاریخ این است که به‌دلیل فاصله کم گردان سلمان با دو تیپ محاصره‌کننده عراقی، متوسلیان نمی‌توانسته برای کمک و کوبیدن عراقی‌ها، درخواست آتش توپخانه کند. در نتیجه فشار شدید روی خط نیروهای ایرانی، شرایطی پیش می‌آید که به‌قول علی‌بوربور، سرنوشت کل مرحله اول، وابسته به حفظ مواضع گردان سلمان می‌شود؛ یعنی کاری که قجه‌ای و نیروهایش انجام دادند.

در نهایت با شهادت آخرین افراد سالم پشت خاکریز گردان سلمان و رسیدن نیروهای کمکی این‌موضع نیروهای ایرانی حفظ می‌شود. ایثاری که حسین قجه‌ای و نیروهایش در این‌مرحله از عملیات بیت‌المقدس از خود نشان دادند و موضع حیاتی نیروهای ایرانی را با دادن جان خود حفظ کردند، مثال‌زدنی است؛ در حالی‌که فرمان عقب‌نشینی صادر شده و حتی همت نیز با عبور از حلقه محاصره نیروهای عراقی، به‌طور حضوری خود را به قجه‌ای رساند تا او را وادار به عقب‌نشینی کند. در همین‌باره، علی میرکیانی در بخش دیگری از روایت خود گفته است: «اوضاع طوری بود که ما هرلحظه منتظر بودیم بچه‌های گردان سلمان خط را رها کنند و به عقب برگردند.»

حسین قجه‌ای روز ۱۵ اردیبهشت ۹۸ پس از ۶ شبانه‌روز بی‌خوابی با نیروهای یک‌گردان مقابل ۲ تیپ زرهی و مکانیزه عراق ایستادگی کرده و به شهادت می‌رسد تا در نهایت، در حالی‌که تنها چندنفر از نیروهای گردانش باقی مانده بودند، نیروهای کمکی، محاصره دو تیپ عراقی را شکسته و موضع گردان سلمان را تثبیت می‌کنند.

 وضعیت جبهه درگیری به مقابله نفرات ایرانی با خیل عظیم تانک‌های T72 عراقی منجر شود که باتوجه به طراحی بدنه و زره این‌تانک‌ها، موشک آرپی‌جی برای انهدامشان کارگر نبوده و تنها با ظرافت و نشانه‌گیری سخت می‌شد این تانک‌ها را منهدم کرد. زره‌بندی زاویه‌دار این‌تانک‌ها باعث می‌شده موشک‌های آرپی‌جی در اکثر مواقع، کمانه کرده و تانک را منهدم نکنند. جالب است که حسین قجه‌ای فرمانده گردان سلمان، که پیش از شهادتش تعدادی از تانک‌های دشمن را هدف قرار داده، طریقه نشان‌گیری صحیح و انهدام این‌تانک‌ها را به نیروهایش آموزش داده است: «اگر کمی پایین‌تر از برجک‌شان را نشانه بگیریم، ضربه‌فنی می‌شوند.»

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۰۶
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی