دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی

ربیع القران(27)

پنجشنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۹، ۰۳:۱۸ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

قرآن نقش بیبدیلی در بالا بردن روحیه رزمندگان دفاع مقدس داشت

 

در جبهههای جنگ چیزی غیر از معنویت نبوده و تاثیر قرآن و آموزههای دینی در رزمندگان باعث میشد تا بدون هیچ ترس و واهمهای مقابل دشمن قرار بگیرند.

قرآن نقش بیبدیلی در بالا بردن روحیه رزمندگان داشت، در جبهههای جنگ چیزی غیر از معنویت نبوده و تاثیر قرآن و آموزههای دینی در رزمندگان باعث میشد تا بدون هیچ ترس و واهمهای مقابل دشمن قرار بگیرند.
اولین کلاس
هایی که در جبهههای جنگ تشکیل میشد، کلاسهای قرآن برای رزمندگان بود
شهدا در هشت سال دفاع مقدس با اخلاص و از خودگذشتگی در مقابل دشمن ایستادند، مردانه جنگیدند و چون از خود گذشتگی کردند، ماندگار شدند.
راه شهیدان هشت سال دفاع مقدس سخت و صعب العبور ولی پیمودنی است، شهیدان در مقابل دشمن قاطع و کوبنده و در میان مردم خاضع، فروتن، ستودنی و قابل ستایش هستند.
شهدا باید برای نسل جوان یک الگو و اسوه باشند تا نسل جوان بتواند در زندگی خود از شیوه
تبیین دوران جنگ هشت ساله با نگاهی تاریخی در قالب سه دوره مقاومت، باز پسگیری و تنبیه متجاوز نیز باید از سوی تاریخ شناسان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. برخورداری دفاع مقدس از پشتوانه دینی موجب شده بود تا مردم با نگاهی توام با تقدس به حضور در جبهه بنگرند.
فضای مجازی، مخاطبان خاص خود را دارد و تعداد زیادی از این فضا استفاده می
کنند که فرصتی برای انتقال مفاهیم دفاع مقدس به مخاطبان آن است.

بچههای جنگ نماد و بروز عمل به آیات قران کریم بودند یعنی سراسر زندگی رزمندگان در فضای خاکریز اتکا به آیات قرآن بود.

قرآن کریم با زندگی رزمندگان جبهه آمیخته بود
بچههای جنگ نماد و بروز عمل به آیات قران کریم بودند یعنی سراسر زندگی رزمندگان در فضای خاکریز اتکا به آیات قرآن بود و مشاهده خواهیم کرد که هنگامیکه به سمت دشمن شلیک می‌‌شد، فردی که از پشت بیسیم درخواست شلیک گلوله میکرد آیه «وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَکِنَّ اللَّهَ رَمَى؛ و این تو نبودی(ای پیامبر که خاک و ریگ به صورت آنها) پاشیدی بلکه خدا پاشید»( انفال/۱۷) بر زبان او جاری میشد.

این امر نشان میدهد که رزمندگان خود را وسیلهای میدانستند که امر خدا را انجام میدهند.

در عملیات کربلای ۴ در اروندرود که شاهد حماسه بزرگو مظلومانه غواصان رزمندگان بودیم، آنها قبل از عملیات به قرآن کریم تفعل زدند و آیه « مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا؛ در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‏اند، بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند) و بعضی دیگر در انتظارند و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود نداده‏اند.»(احزاب/۲۳) برای آنها باز شد.

آنها با آیات قران کریم زندگی میکردند و قرآن کریم با زندگی رزمندگان جبهه آمیخته بود که از زیر قرآن رد شدن، همراه داشتن قرآن با خود و اشاره به آیات قرآن کریم در وصیتنامه شهدا از جمله مواردی است که در دوران دفاع مقدس مشاهده میشود بنابراین به طور طبیعی ادبیات دفاع مقدس که از این دوران سرچشمه گرفته ممزوج از قرآن کریم است

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۰۱
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی