دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی
آخرین مطالب

ربیع القران(24)

دوشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۳:۲۲ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 سنگ مزاری است که روی آن نوشته شده «شهید احمدانصاریاصیل.

 این شهید در دامان زهد و ایمان متولد شد و همین وجهه دینی است که مقام شهادت را برایش به ارمغان آورد. علاوه بر این شهید انصاری، دلی آکنده از عشق به ذات باری تعالی داشت و به این سبب راهی را انتخاب کرد که بتواند در بستری مناسب به توفیق آموختن علوم دینی در حوزه پا بگذارد. آنچه شهید انصاریاصیل را متمایز میکند، رسوخ آیات مقدس الهی در لایههای فکریاش است که موفق میشود کل قرآن را حفظ نموده تا از این مسیر به عمق آموزههای دینی و فرامین الهی دست یابد. احمد  از قاریان پیشکسوت و اساتید قرآنی بود که در سال 1352 در مسابقات مالزی اولین شیعهای بود که مقام اولی را از آن خود نمود. آنچه در پی میآید حاصل همکلامی ما با رضا برادر شهید و جمعی از اساتید و قاریان ممتاز کشور است، با هم بخوانیم. 

کسب علوم قرآنی و حوزوی

شهید حجتالاسلام والمسلمین احمد انصاریاصیل فرزند علیاکبر، در یکی از روزهای بهاری سال 1336 در خانوادهای متدین و مذهبی در شهر تهران به دنیا آمد.

از همان دوران کودکی نسبت به همسالان خود دارای ویژگیهای برجسته ، هوش و استعداد فوقالعادهای بود. شهید  بعد از گذراندن دوران متوسطه به دلیل علاقه وافرش به کسب معارف دین وآل الله راهی حوزههای علمیه تهران شد، تا روح تشنهاش با کسب معارف و علوم اسلامی سیراب شود. در واقع روحیه جستوجوگر احمد و علاقه زیادش به کسب معارف دین و دانش او را به حوزههای علمیه تهران کشاند.

 پس از بهرهجویی در جامع المقدمات برای ارتقای دانش خود راهی شهر قم شد و در جوار بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) کریمه اهلبیت (ع) از محضر علما و فضلای حوزه قم بهرهمند شد تا علاوه بر سپری کردنمدارج علمی به زیور تقوی بیشتر مزین شود. شهید انصاری در حوزه علمیه به جریان روشنفکری اسلامی و مراجع و ظرفیتهایی که در حوزه علوم دینی وجود داشت، میپیوندد و از آنجایی که دروس حوزوی را در حوزههای علمیه تهران و قم گذرانده بود، به عنوان یک طلبه باسواد و باهوش و در حین حال با گرایشهای اجتماعی منطقی شناخته میشد. سال اول را در مدرسه سپهسالار شهید مطهری فعلی گذراند. سال 1352 که احمد دوم دبیرستان بود، علاقه زیادی داشت تا به حوزه برود، علاقهخاصی به روحانی شدن داشت و در نهایت پدرم را راضی کرد که طلبه شود.

کمک به دیگران سرلوحه کارهایش بود. در دورهای که خواهرم ساختمان سازی داشتند، احمد بعد از کلاس به آنجا میرفتند. به کارگر ساختمان گفته بود که حمد و سوره را بخوان. او هم گفته بود: من بلد نیستم، نمازهم بلد نیستیم! از آن روز به بعد احمد بعدازظهر میآمد به کارگرها نماز یاد میداد. سال 1354 تحولات حوزه علمیه خاص بود و جهتگیریهای سیاسی تند و جریانهای سیاسی خاصی در آن مقطع نمود بیشتری داشت. شهید احمد در یک اتاق با طلاب خارجی و طلاب داخلی اقامت داشت و از مهمترن خصوصیت احمد داناییهای او بود که بالاتر از یک طلبه یا قرآن پژوه اطلاعات داشت. ایشان در حاشیه علوم حوزوی و دانشگاهی نگاهی نو به نسل جوان و جامعه داشت یعنی در زمانی که کمتر کسی را میشد پیدا کرد که این طرز نگرش را داشته باشد.

مبارز در سبیل الله

احمد مبارزات سیاسی و اجتماعی خود را از همان سالهای جوانی در اوج اختناق شروع کرد و خیلی زود دریافت که راه نجات مردم و اسلام از قید و بندهای استعمار و استثمار و رسیدن به جامعه آزاد، احیای ارزشهای اسلامی است.

مجاهدی نستوه

احمد به دو مسئله علاقه وافری داشت؛ اول مبارزه با استکبار که عاشق شهادت در این راه بود و دوم کسب علم و دانش که همواره برای رسیدن به قلههای رفیع آن مجدانه در تلاش و حرکت بود.

 با تبحری خاص زبان عربی را آموخت و در تحقیقاتش روی کتب دانشمندان اسلامی از آن بهرهمند شد.

او تا زمان شهادتش چندین کتاب ترجمه کرد. احمد انصاری که دیگر حافظ کل قرآن شده بود، جلسات قرآن و اصول عقاید را در میان جوانان برگزار و آنها را به فراگیری قرآن و حفظ آن تشویق میکرد.

پایهگذاری انتشارات نجم

 با صدای گرم خود روشنگر مجالس قرآن بود. جلسات زیادی را برپا میکرد و در رفتار و کردارش افراد را امیدوار به آینده مینمود. برای انجام فعالیتهای دینی و اجتماعی زمان و مکان مطرح نبود.

حافظ کل قرآن کریم «انتشارات نجم» را در تهران، پایهگذاری کرد وکتاب مذهبی مهدی موعود را منتشر نمود. به خاطر فعالیتهای گستردهاش ساواک به شدت او را تحت تعقیب قرار داده بود و چندین بار دستگیر و زندانی شد.

در دوران شکوفایی انقلاب اسلامی فعالیت شهید از انسجام بیشتری برخوردار بود. احمد در صف پیشگامان مبارزه با طاغوت و طاغوتیان بود، از این رو برای تحقق آرمانهای انقلاب و آشنایی مردم با ارزشهای آن به شهرهای مختلف کشور سفر کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در اولین روزهای 1358به سپاه پاسداران ملحق شد. احساس تکلیف او را راهی کردستان و مبارزه با ضدانقلاب کرد. احمد داوطلبانه همراه با گروه شهید دکتر چمران به  شهرستان پاوه منتقل شد و با 35 تن از پاسداران شجاع، مسئولیت دفاع از بیمارستان شهر را پذیرفت تا با ضدانقلاب مبارزه نماید.

خط سرخ شهادت

سرانجام در دفاع از شهر پاوه و محاصره بیمارستان پاوه در شب 26 مرداد سال 1358 اللهاکبر گویان به درجه رفیع شهادت نائل آمد. به راستی چه نیک فرمود امام خامنهای که «شهدا چون آیههای قرآن مقدسند». امروز پاوه بر داغ شهدایی که بر تن دارد افتخار میکند. پیکر تکهتکه شده شهید احمد انصاریاصیل به همراه تنی چند از همرزمانش در پاوه ماند تا برای همیشه درس ایستادگی و مجاهدت را بر همگان بیاموزد؛ درسی که تداوم خون حسین بن علی(ع) و برگرفته از آیهآیه قرآن است تا شاید چراغ راه و صراطمان باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۲/۲۹
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی