دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی
آخرین مطالب

شهید سید رضا دستواره

چهارشنبه, ۲۳ اسفند ۱۴۰۲، ۰۹:۵۹ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم 

🌱 ۱۸ اسفند ۱۳۳۸ -- سالروز ولادت شهید محمدرضا دستواره

▫️مصادف با ماه شعبان در گود مرادی واقع در جنوب تهران دیده به جهان گشود.

او با وجود داشتن مشکلات مالی سه سال راهنمایی را در مدرسه شاه واقع در باغ آذری گذراند. سپس به دبیرستان رفت اما به دلیل فشار زندگی و فقر بمنظور کمک به معیشت خانواده، ترک تحصیل کرد و در یک کارگاه خیاطی در بازار تهران مشغول به کار شد.

مدتی بعد دوباره به تحصیل ادامه داد و در کنار آن، کار کرد تا چرخ زندگی‌شان هم بچرخد و سرانجام موفق به اخذ مدرک دیپلم در رشته اقتصاد شد. سال۵۶ با شروع اولین جرقه‌های انقلاب, همراه دوستانش در خیابان شوش و اطراف آن علیه رژیم شاه دسته‌های تظاهرات راه می‌انداخت و خود یکی از نیرو‌های پیشرو بود که متن شعار‌ها را آماده می‌کرد.

همزمان با پیروزی، به کمیته های انقلاب پیوست. آبان ۵۸ وارد سپاه شد و به‌عنوان پاسدار  در پادگان ولی عصر (عج) مشغول به خدمت شد. دوره آموزشی را در پادگان امام حسین (ع) گذراند و بعد از پایان دوره آموزشی که همزمان با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بود، همراه دانشجویان پیرو خط امام به حفاظت از لانه پرداخت.

وی مدتی بعد به مناطق غرب و کردستان (که درگیر فتنه جدایی طلبان شده بود) اعزام شد و به روانسر رفت. سپس برای اجرای عملیات مقابله با ضدانقلاب به پاوه رفت و به احمد متوسلیان، رضا چراغی و حسن زمانی پیوست. سپس با متوسلیان و یارانش به مریوان رفت. در تشکیل سپاه آنجا نقش مؤثری داشت و در عملیات های مختلف شرکت نمود. 
مدتی به‌عنوان فرمانده پاسگاه شهدا در منطقه دزلی فعالیت داشت تا اینکه در عملیات «کاوه زهرا» که حد فاصل شهرستان مریوان و پاوه انجام گرفت، مجروح و حدود هفت ماه بستری شد.
تا مهر۵۹ (یک ماه بعد از آغاز جنگ تحمیلی) در مریوان بود و سپس به منطقه عملیاتی گیلان‌ غرب رفت.

زمستان ۶۰ احمد متوسلیان، محمود شهبازی و حاج همت تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) را در دوکوهه تشکیل دادند و به‌عنوان منشی تیپ و مسئول نیروی انسانی انتخاب شد. بعد از شهادت «ابراهیم همت» در عملیات خیبر (که شهید عباس کریمی، فرماندهی لشکر ۲۷ را بر عهده گرفت)، جانشین فرمانده لشکر شد و تا زمان فرماندهی محمد کوثری بر لشکر ۲۷ که در پی شهادت عباس کریمی در عملیات بدر، عهده‌دار این سمت شد، همچنان در سمت جانشینی ف ل باقی ماند.

او در نبرد‌های بدر، والفجر ۸ و کربلای ۱ نیز در سمت قائم‌مقام ل ۲۷ نقش مؤثری ایفا نمود.

سرانجام سید محمدرضا دستواره پس از مجاهدت‌های فراوان در جبهه های غرب و جنوب، در عملیات کربلای ۱، در سپیده‌دم جمعه ۱۳ تیر ۱۳۶۵، پائین ارتفاعات قلاویزان بر اثر اصابت ترکش خمپاره ۱۲۰ به شهادت رسید🕊🕊

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۱۲/۲۳
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی