دست‌نوشته‌های کمیل

بایگانی
آخرین مطالب

امام زمان عج 871

پنجشنبه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۲، ۰۶:۳۶ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم 

🔶معرفت مهدوی🔶

🔹زیارت جامعه کبیره🔹

◀️راه رسیدن به رضوان

 🌹بِکُم یُسْلَکُ إِلَى الرِّضوان🌹

✨این عبارت را به دو گونه مى توان معنا کرد :1⃣ نخست ، آن که «رضوان» ، به معناى بهشت باشد که در این صورت ، ترجمه این عبارت ، چنین مى شود : «به وسیله شما ، مردم به بهشت ، راه مى یابند» . 2⃣دوم آن که ، «رضوان» ، به معناى رضایت و خشنودى خداوند باشد 

✨در نتیجه ، عبارت چنین معنا مى شود : «به وسیله ، شما ، مردم ، رضایت الهى را در مى یابند» . البته هر دو معنا در این جا ، درست به نظر مى رسند.

✨یکى از زیبایى هاى کلام اهل بیت علیهم السلام ، شیوایىِ سخن ایشان است که بلندترین معانى را در کوتاه ترین واژه ها ، به کار مى برند. 

✨ما در عبارت 🌹وَ عَلَى مَنْ جَحَدَ وِلایَتَکُمْ غَضَبُ الرَّحْمان🌹 خطاب به امام مى گوییم : «و بر هر که ولایت شما را انکار کند ، خشم [ خداى ] رحمان باشد» . 

✨از زیبایى هاى ترکیب «غَضَبُ الرحمان» ، این است که «خشم» را همنشین «رحمان» کرده است ؛ زیرا رحمان ، بیانگر گستره رحمت خداوند است که همه موجودات را در بر مى گیرد ، ولى انکارِ امامان علیهم السلام ، مهرِ بى نهایتِ او را به قَهر ، مبدّل مى کند. 

✨سِرّ خشم خدا و رحمت او در این است که خداوند ، به همه بندگان ، حتّى کافران و معاندان نیز باران رحمت خود را فرو مى ریزانَد ؛ امّا دشمنانِ خاندانِ پیامبر صلى الله علیه و آله ، آن چنان ماهیّت خود را تغییر داده اند که رحمت خدا هم بر آنان ، خشم مى آفریند.

✨ مَثَل رحمتِ الهى و منکران امام زمان علیه السلام ، مانند باران و زمینِ کشاورزى است. باران بر همه زمین ، یکسان مى بارد ؛ امّا در کنارِ خربزه شیرین ، حَنظَل تلخ هم مى روید.

 باران که در لطافت طبعش،خلاف نیست 
در باغ ، لاله روید و در شوره زار ، خَس ! 

✨خداوند ، با همه انسان ها مهربان است و انسان ، با رفتار شایسته خود ، از رحمت حق ، سود مى جوید و به مقامِ ولایت ، نزدیک مى شود ، و چنانچه از مسیر حق ، منحرف شود ، مِهر الهى را به خشم ، تبدیل مى کند و رحمتِ الهى بر بیابانِ وجودش ، شوره مى افزاید . انحراف از حق ، راه مهر الهى را مسدود مى کند و چنان ماهیّت آن را تغییر مى دهد که نمى تواند از آن ، بهره مند شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۱/۳۱
داود احمدپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی